Källa: Menigo

Menigo publicerar ny hållbarhetsredovisning

Under FY19 har Menigo tagit stora steg mot sitt syfte att med människan i centrum möjliggöra och utveckla goda och hållbara matupplevelser genom livets alla skeden, vilket redovisas i företagets hållbarhetsredovisning som nu publicerats.

FY19 har varit ett utmanande och belönande år där vi haft stort fokus på att förtydliga och förenkla vår organisation med utgångspunkt från kund, för att vara mer långsiktigt hållbara, både ekonomiskt och som en än mer stimulerande arbetsplats. Hållbarhet är och fortsätter att vara en viktig del av vår verksamhet och under året har vi genomfört många initiativ och kommit ännu närmare våra mål, inte minst i form av det klimatbokslut som vi genomfört och som syftar till att visa var i vår verksamhet vi behöver göra olika åtgärder för att kunna bli helt klimatneutrala till år 2050, berättar Jonas Köhler VD Menigo.

Några av höjdpunkterna ur Menigos hållbarhetsår FY19:

• Menigo överträffade målet att 20% av den totala försäljningen ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020, med ett utfall på 20,3%. Nu pågår arbetet med att sätta nya mål.
  • Menigo implementerade SRS-backar, ett pantbaserat system för returlådor inom restaurang- och storköksbranschen som minskar koldioxidutsläpp och svinn.
  • Menigos Färskvaruhall i Årsta blir en av Sveriges största när dotterbolagen Eko Fisk och Servicestyckarna flyttar in under sommaren FY20. Den nya färskvaruhallen möjliggör bland annat minskade koldioxidutsläpp genom samtransporter och miljöcertifiering av fastigheten.
  • I januari 2019 hölls den andra STELLA-galan, vilken prisar kvinnliga proffs inom mat- och dryckesbranschen. Menigo är huvudsponsor.
  • 99% av volymen av kaffet i Menigos sortiment är nu hållbart certifierad genom Fairtrade, UTZ och/eller eko-märkningar.
  • 60% av Menigos avfall återvinns.
  • 79% av bränslet i Menigos egna lastbilar är förnybart

Framåt kommer vi att fortsätta utveckla vår verksamhet för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. Det kommer vi göra genom att ständigt förnya oss, arbeta tillsammans med våra 1200 engagerade medarbetare och med våra kunder som utgångspunkt förbättra och förstärka vårt erbjudande med hållbarhet i fokus, avslutar Jonas Köhler.

Menigo ägs av Sysco, världens ledande foodservice-aktör, och arbetar under brutet räkenskapsår (juli-juni).