Vinnarna av Security Awards

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 20:24 CEST

Vinnarna av Security Awards – säkerhetsbranschens största tävling i år – korades idag vid säkerhetsmässan SKYDD 2010 på Stockholmsmässan.

Botkyrka kommun blev ”Årets Säkraste Kommun”. I juryns motivering heter det bland annat: ” Med kommunikation och samarbete i säkerhetsarbetet har Botkyrka lyckats mycket bra och det har resulterat i en ökad upplevd trygghet i kommunen – trots sociala oroligheter och dramatiska händelser”.

Anders Lennerman, säkerhetschef vid Swedavia blev ”Årets Säkerhetsperson”. ” Han har bland annat i samband med askmolnsproblematiken, visat prov på sin tydlighet i rollen som säkerhetsansvarig och sin förmåga att tänka nytt och annorlunda”.

Dick Malmlund korades till ”Årets Säkerhetskonsult”. I motiveringen heter det ” För initiativkraft och mångårig medverkan i det rånförebyggande arbetet inom framför allt handeln och vid värdetransporter”.

Panaxia Security AB utsågs till ”Årets Säkerhetsföretag”. I motiveringen heter det: ” Ett säkerhetsföretag med starkt engagemang för samhället. I samarbete med Svenska Bostäder och Stockholm stad utbildas och anställs arbetslösa invandrare i Järvaområdet”.

Svensk BevakningsTjänst fick utmärkelsen ”Årets Bevakningsföretag” med bland annat motiveringen: ”Företaget visar en låg personalomsättning genom långsiktiga och kvalitativa satsningar på arbetsmiljö och andra personalfrämjande åtgärder”.

Brottsportalen valdes till ”Årets Säkerhetslösning”. Det är ”en brottsförebyggande sajt som slår bort andrahandsmarknaden för tjuvar. Den ger även polisen spaningsuppslag vid utredningar”.

Karlstad kommun vann priset som ”Årets Risk Managementlösning”. Juryns motivering: ” Kommunen bedriver ett systematiskt säkerhetsarbete i ett brett perspektiv efter en säkerhetsprocess som är gemensam med ytterligare fyra kommuner. Det skapar ett effektivt säkerhetsarbete och ger samordningsvinster”.

Yubico/Yubikey svarade för ”Årets IT-säkerhetslösning”. ”Yubikey är ett effektivt medel i kampen mot ID-stölder och cyberbrottslingar”.

Daniel Löfqvist fick ”Årets Säkerhetsnål” – Skydd & Säkerhets hederspris. ”Han såg till att all personal slapp möta gärningsmännen eller bli fysiskt skadade vid helikopterrånet i Västberga”.

Security Awards arrangeras av facktidningen Skydd & Säkerhet i samarbete med Svenska Stöldskyddsföreningen och Stockholmsmässan.

Närmare information genom Skydd & Säkerhet Georg Hahne tel 0709 – 816585 eller Lotta Eriksson tel 0707 - 428525

Kommentarer (0)