Fotografiska kommer till Luleå

Fotoutställning ”Ikoner – en utställning om att få finnas” har uppmärksammats och hyllats internationellt. Genom ett unikt samarbete mellan Luleå kommun, Fotografiska och Meramedia har ett drömprojekt realiserats, och i sommar kommer Ikoner till Södra strand i Luleå.

– Vi har tillsammans fått hit ett av Sveriges starkaste varumärken, men framförallt årets kanske viktigaste konstutställning. Det här är ett bra exempel på hur vi jobbar proaktivt för att utveckla Luleå. Vi gillar att ta saken i egna händer. När vi började planera inför Södra strands återkomst föddes idén om en konstutställning under midnattssolen. Att allt sedan klaffade känns fantastiskt, berättar Johanna Grimståhl, VD på Meramedia.

Utställningen som öppnade 21 mars, på World Down syndrome day, är ett samarbete mellan Glada Hudik-teatern och Fotografiska i Stockholm där alla modeller i utställningens fotografier har Downs syndrom. Tanken är att ställa frågor om vilka roller personer med funktionsvariationer spelar i samhället, samt vilka drömmar som är tillåtna att förverkliga. Modellerna porträtterar olika historiska och mytologiska arketyper och ikoner genom tiderna. Genom 21 porträtt tar modeller med Downs syndrom plats i konsten, i samhället och i historien.

– Utställningen är en del av vårt samhällsengagemang där vi vill göra vad vi kan för att förbättra samhället och världen vi lever i. Det här är ett mycket gott exempel på våra Fotografiska For Life-utställningar, där vi lyfter upp viktiga frågor som behöver belysas. När vi fick möjlighet att ställa ut den i Luleå, på en mötesplats tillgänglig för alla, var svaret givet, berättar Jan Broman, VD på Fotografiska.

Allting började på kulturhelgen i Luleå, då Fotografiskas VD Jan Broman var inbjuden.

– Efter Luleå kommuns kulturhelg i oktober har projekt efter projekt fallit på plats. Vi bjöd in lokala och nationella aktörer där bland andra Meramedia och Fotografiska deltog. De har sedan fortsatt dialogen på egen hand och funnit former för samarbeten. Fotografiska är världsledande inom sin genre och bryter ständigt ny mark. Att de kommer till Luleå är ett viktigt erkännande, säger Luleås kommunalråd Niklas Nordström.

Kulturchef Åke Broström ser en röd tråd i Södra strands kulturtillskott som beräknas bli ett av sommarens stora besöksmål.

– Ikoner blir en kulturell attraktion som förstärker Södra strand och Luleå som besöksmål. Vår ambition är att konsten även i fortsättningen ska få ta plats på Södra strand, som ett komplement till det Naturum som planeras att byggas, säger kulturchef Åke Broström.