Under mars månad har Mercedes-Benz presenterat inte mindre än 10 nya kommande laddhybrider. Däribland tre i kompaktklassen.

10 nya laddhybrider från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz storsatsning på elektrifiering fortsätter. Under mars månad har man presenterat inte mindre än 10 nya kommande laddhybrider. Alla beräknas finnas i svenska bilhallar redan i sommar.

Utbudet av Mercedes-Benz laddhybrider växer stadigt. Inte minst i märkets kompakta segment. Nu har även CLA Coupé, CLA Shooting Brake och kompaktsuven GLA visats som laddhybrider. Sedan tidigare har både A-Klass och B-Klass visats vilket betyder att det nu kommer att finnas laddhybridversioner av samtliga modeller i klassen.

Alla modeller har ett batteri på 15,6 kWh som kan laddas med antingen 3,7 kW eller, som tillval, 7,4 kW växelström (AC). Inom kort kan de kompakta laddhybridversionerna även beställas med möjlighet för DC-laddning på upp till 24 kW från en snabbladdare.

I det sistnämnda fallet kan bilarna laddas från 10-80% på bara ca 25 minuter. Med växelströmsladdning beräknas laddning 10-100 % gå på ca 1 timme och 45 minuter.

Räckvidden enligt WLTP på CLA modellerna är ca 6-7 mil och på GLA ca 5-6 mil.

Bilarna har en systemeffekt på 218 hk och ett vridmoment på 450 Nm vilket inte bara gör dem till bra miljöval – utan även fyllda av körglädje.

Första fyrhjulsdrivna E-Klass laddhybriden från Mercedes-Benz.

I samband med presentationen av uppdaterade E-Klass nyligen, tillkännagavs att modellen kommer i inte mindre än sju olika laddhybridutföranden.

Både sedan och kombi kommer som laddhybrid med både bensin- (E 300 e) och dieselmotorer (E 300 de). Dessutom kommer E 300 e Sedan samt E 300 de Sedan och Kombi att kunna beställas med 4MATIC fyrhjulsdrift.

Batteristorleken på alla är 13,5 kWh och räckvidden ca 4-5 mil.

Alla Mercedes-Benz laddhybrider har också ställbar bromskraftåtervinning i fem olika lägen. Dessutom tar navigationen hänsyn till var det finns laddstolpar när rutter planeras.

Alla de ovan nämnda modellerna har svensk säljstart senare i vår och kommer att finnas i svenska bilhallar under sommaren.