Elbilen Mercedes-Benz EQC under förserietester i Spanien.

Elbilen Mercedes-Benz EQC testas i spanska sommarhettan

Spanien är nästa anhalt för elbilen Mercedes-Benz EQC på vägen mot serietillverkning. Efter hårda vintertester i Sverige är det nu dags för bilen att bekänna färg i sommarhetta med temperaturer upp emot 50°. Något som ställer särskilt hårda krav på en elbil när det gäller till exempel luftkonditionering, laddning och batterikylning.

”Med slutmålet i sikte kan vi nu bocka av ytterligare ett extremt hårt test av våra förseriebilar”, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

Den stora utmaningen i Spanien är den torra värmen. I kallt väder tappar ett batteri ”bara” sin energi, men i hög värme kan batteriet till och med skadas. Ett huvudfokus är därför på batteriets kylkrets och hur den hanterar stora kraftbehov. Hur reagerar ett nästan fulladdat batteri på ytterligare laddning? Hur påverkar hög värme räckvidden?

En annan utmaning är luftkonditionering – både under och före en resa, eftersom ”förklimatisering” är en viktig komfortfaktor. Alltså att bilen kyls ner innan avresa, och helst när bilen är under laddning. Kommer tiden som är avsatt för förklimatiseringen att räcka? Kommer den angivna räckvidden att stämma när värme och luftkonditionering tas med i beräkningarna?

Dessutom utvärderar man hur olika komponenter påverkar ljudupplevelsen i bilen. En a/c märks ju på ett helt annat sätt i en tyst elbil – inte minst när det är väldigt varmt ute. Under testerna i Spanien är också fint damm en utmaning som ska bemötas. Var samlas dammet? Hur fungerar tätningarna?

Ett annat skäl till att man utför tester i olika länder är att man vill kontrollera så att varje system fungerar internationellt. Känner bilen igen vägmärken även om de är lite olika? Känner bilen igen vägtullar? Känner kameran i bilen av hastighetsbegränsningar på rätt sätt?

Omfattande testprogram

Innan en ny bil går i serieproduktion genomgår den omfattande tester. Inte minst i detta fallet när det dessutom gäller den första modellen från det nya varumärket för eldrivna fordon - Mercedes-Benz EQ.

Här är några fakta om testprogrammet för EQC:

Helt digitalt: Alla steg i utvecklingsarbetet genomgår helt digitala tester. Från simulering av produktion till krocktester, räckvidd och ljudnivåer.

Vägtester: Även om digitala tester är snabba och tillförlitliga så sätts inget fordon i produktion utan omfattande tester både på rullande landsväg och i verkliga miljöer. Här handlar mycket om hållbarhet, kompatibilitet mellan komponenter och olika typer av klimat som kan erbjuda oförutsedda utmaningar.

35/65: Förhållandet mellan digitala och verkliga tester är ca 35/65.

Ljud/vibrationer/hårdhet: Eftersom en elbil är så tyst upplevs ljud från däck, vindbrus eller a/c som mycket starkare. Dessutom kan de variera beroende på klimat. Det betyder helt nya utmaningar för tekniker.

Nästan 200: så många prototyper och förseriebilar har byggts för testerna.

Flera hundra: Innan en bil markeras som klar för produktion ska den valideras och testas av människor från många olika utvecklingsavdelningar. Totalt rör det sig om flera hundra individer som deltar i testerna.

Fyra år: Utvecklingsarbetet med EQC har pågått i cirka fyra år

Tre vintrar och tre somrar: EQC har testats i tre vintrar och tre somrar i temperaturer från – 35° till +50°.

En sann världsmedborgare: Innan lanseringen kommer EQC att ha testats I Tyskland, Finland, Sverige, Italien, Dubai, Sydafrika, USA och Kina.

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514