Nya Vito visad: bränslesnålare motor, kamerabackspegel och nya säkerhetsfunktioner.

Nu har nya uppdaterade Mercedes-Benz Vito visats. Den tyska skåpbilen kommer bland annat att få samma motorgeneration som Mercedes-Benz E-Klass. Tillsammans med 9-växlad automatlåda sänker det förbrukningen med upp till 13 %. Bilen får också innerbackspegel med kamera och en mängd nya säkerhetsfunktioner. Däribland den adaptiva farthållaren DISTRONIC.

Mercedes-Benz Vito är något av en måttstock bland skåpbilar, och en bil som ofta varit först med tekniska innovationer. Den uppdaterade version som visas nu är inget undantag.

Vid sidan av en ny design – både på in- och utsidan - är bilen fylld av ny teknik.

Bak-och fyrhjulsdrivna versionerna av nya Vito får nya generationen av Mercedes-Benz 4-cylindriga tysta och bränslesnåla OM654 dieslar med effekter från 136 – 190 hästkrafter och 9-växlad automatlåda som standard i de allra flesta konfigurationer.

Den helglasade taxifavoriten Vito Tourer går dessutom att få med en 239 hk version av motorn som ger en acceleration 0-100 på 7,9 sekunder!

De framhjulsdrivna modellerna kommer med 6-växlad manuell låda och OM622 motor.

Bränsleförbrukningen kommer att ligga på mellan 0,58 – 0, 66 l /milen (5,8 – 6,6 l/100 km) vid blandad körning.

Kamerabackspegel och luftfjädring

Nya Vito har fått en hel del nya tekniska funktioner. En unik sådan är att den inre backspegeln numera är digital med högupplöst skärm och kopplad till en kamera. Det gör att skåpbilsföraren kan ha kontroll på vad som sker bakom bilen på ett helt nytt sätt – även när man kör framåt. Kameran har vidvinkel och ger betydligt bättre sikt bakåt än en traditionell inre backspegel.

Nya Vito har också fått ett flertal säkerhetssystem eller assistenter. Bland annat den adaptiva farthållaren DISTRONIC, som med radar håller avstånd till framförvarande bil. En funktion som inte minst ger ökad säkerhet i städernas köer.

Bilen har också senaste versionen av autobromsen Active Brake Assist som bland annat kan känna av fotgängare som är på väg ut i vägbanan. Vito går numera även att få med de intelligenta LED-strålkastarsystemet ILS (Intelligent Light System) som automatiskt anpassar ljusbilden efter trafiken.

Den som väljer det helglasasede utfärandet Vito Tourer kan också få sin bil med AIRMATIC luftfjädring som anpassar sig efter underlaget. Det gör bland annat att den kan höjas med 35 mm i farter på upp till 30 km/tim och att bilen vid farter på 110 km /tim eller högre automatisk sänker sig 10 mm.

Uppkopplad avkoppling

Vito har helt ny infotainment och kan fås med 7-tums touchskärm med Apple CarPlay™ och Android Auto™. Den kan också fås med fleet-funktionerna i Mercedes PRO som gör det möjligt att både hämta och lämna information till bilen på distans genom bilens egen uppkoppling mot nätet.

Liksom tidigare kommer Vito i tre utföranden: Skåp, Mixto och Tourer. Oavsett vilken man väljer går det att få karossen i tre olika längder. 2020 års modell kommer i ett antal nya färger och man kan välja mellan 17, 18 och 19-tums hjul. Svensk säljstart är beräknad att ske i april.