Svenska priser på nya A-Klass

Svenska priser på nya A-Klass

Helt nya Mercedes-Benz A-Klass med unika digitala funktioner premiärvisades för bara drygt en månad sedan. Nu är det svensk säljstart och priserna börjar på 275.900 kronor för A180 d med automatlåda och en mycket omfattande utrustningslista. Senare under våren kommer andra modeller och lägre utgångspris. Redan i standardutförande utrustas bilen med widescreen cockpit med två skärmar.

Bilen är fullproppad med den senaste tekniken och innehåller flera nyheter. Ett exempel är en Augmented Reality-funktion (AR) som visar omgivningen i bild med inklippta navigationsinstruktioner. Dessutom blir A-Klass märkets första bil med det nya operativsystemet MBUX, som bland annat innehåller intelligent röststyrning där det är möjligt aktivera funktionen genom att säga ”Hej Mercedes!”. MBUX gör det också möjligt att köpa till olika funktioner efterhand som man vill ha dem, på samma sätt som appar till en smartphone.

– Aldrig tidigare har så många tekniska innovationer haft premiär i en bil i kompaktklassen, säger Björn Hauber, VD för Mercedes-Benz Sverige AB.

Självkörande funktioner

A-Klass går också att beställa med bland annat förarassistent-paket, som ger självkörande funktioner av ett slag som normalt bara går att få till märkets större modeller.

MBUX ingår alltid i priset som börjar på 275.900 kr (A 180 d). Där ingår också bland annat 7-växlad automatlåda liksom aktiv kurshållningsassistent samt hastighetspåminnare. Alla modeller har dubbla skärmar, touch-styrning och möjlighet att ändra design på instrumenteringen. A 180 d har en förbrukning på 4,1-4,5 l/100 km medan bensindrivna A 200 börjar på 283.900 kronor och har en förbrukning på 5,2-5,6 l/100 km.

Snart premiär för svensk storsäljare

Senare under våren kommer andra modeller och lägre utgångspris, då den svenska storsäljaren A 180 med manuell växellåda säljstartar. Även A 250 bensin kommer inom kort till den svenska marknaden. Senare under året väntas än fler motoralternativ.

Försäljningen för Mercedes privatleasing ökar och A-Klass är en populär modell att leasa. Privatleasing-priset för en A 200 med automat är 3 495 kronor.

I extra välutrustade SE Edition-utförandet är priserna istället 285.900 kr (A 180 d) respektive 289.900 kr (A 200). Då ingår bland annat Progressive Line, utökade röststyrningsfunktioner, automatisk klimatanläggning och LED-strålkastare. Samma utrustningsnivå för företag med tjänstebilar heter Fleet Edition och då kostar A 180 d 257.000 kr (5,6 basbelopp) medan A 200 landar på 264.000 kr (5,8 basbelopp).

Premiärhelg hos handlarna är 5-6 maj och då beräknas också de första leveranserna att ske.

Fler bilder här: