ISH 2017: Water. Energy. Life.

Nyhet   •   Feb 22, 2017 15:41 CET

14-18 mars 2017 är det återigen dags för ISH i Frankfurt. Alla marknads– och teknikledande företag är på plats. Här lanseras nyheter och lösningar inom områdena ISH Water, ISH Energy och World of Installation Technology.

ISH 2015 i Frankfurt slog utställarrekord och inför kommande mässa förväntar sig Messe Fankfurt återigen fler än 2 400 utställare och närmare 198 000 besökare från hela världen. Mottot för ISH 2017 är kort och gott: Vatten. Energi. Liv.

På ISH  Water visas världens största badrumsutställning, ”The Bathroom Experience”, tillsammans med avdelningen ”World of Installation Technology”. Hållbar sanitet och innovativ badrumsdesign står i fokus under parollen ”Bathrooms for people” där olika aspekter så som design, hälsa och komfort i kombination med resurshushållning och vattenhygien tas upp. Här presenterar företagen miljövänliga badrumslösningar med hög designgrad vars hållbara teknik möter det moderna samhällets behov.

I energi– och ventilationsdelen står i huvudsak energieffektivitet och komfort i byggnader i fokus samt digitalisering och integrationen av intelligenta system. Här presenteras ett brett utbud av innovativ byggteknik samlat under rubriken: ”The energy revolution with a bright future—we have the solutions”. Denna avdelning är uppdelad i: ”Building & energy technology”, ”Efficient systems & renewable energies” samt ”Aircontec: air-conditioning, cooling & ventilation technology”.

Förra ISH gick startskottet för partnerlandskonceptet. Först ut var Polen och nu står Turkiet på tur. I en kommentar säger Wolfgang Marzin, VD på Messe Frankfurt, att beslutet kändes självklart då Turkiet ökar i betydelse både vad gäller utställare och besökare. Fem procent av Turkiets export kan härledas till VVS-branschen och vad gäller internationella utställare på ISH är Turkiet det land efter Italien med flest utställare.