Brott mot aktiebolagslagen av Realtids styrelse

Jonas Wiven-Nilsson och styrelsen för Realtid bröt mot Aktiebolagslagen när de försökte ändra bolagsordningen, därför avbryter Custos AB sitt engagemang i företaget och kräver omedelbar återbetalning av emissionslikviden. Custos har blivit varse en rad felaktigheter vid Realtids bolagsstämma den 14 februari 2017.

»Hade Custos inte uppmärksammat de lagstridiga och ogiltiga besluten på Bolagsstämman och ändringen av Bolagets bolagsordning inom ABL:s klanderfrist och besluten registrerats hos Bolagsverket hade Bolagets aktieägare, mot bakgrund av det i princip obegränsade bemyndigandet för styrelsen att ge ut värdepapper, riskerat att drabbas av omfattande skada. Custis håller det för troligt att bolagets styrelseledamöter, Jonas Wiven-Nilsson och Thomas Vinell, sökt agera till förfång Bolagets övriga aktieägare.” skriver Custos advokat Carl-Adam Drakenberg i ett brev till Realtids styrelse.

På bolagsstämman den 14 februari försökte styrelsen ändra bolagsordningen och ändra aktiekapitalgränserna från minst 500 000 kronor och högst 2 miljoner kronor till lägst 818 600 kronor och högst 3 275 401 från lägst 5 miljoner kronor och högst 20 miljoner kronor till lägst 17 miljoner kronor och högst 68 miljoner kronor.

Kallelsen till bolagsstämma kom två veckor innan bolagsstämman, i stället för de minst fyra veckor som krävs enligt ABL. Den ändrade bolagsordningen fanns inte med som en egen punk utan sorterades under paragrafen ”övrigt” vilket gjorde att aktieägarna inte informerades. Vid bolagsstämman närvarande endast Jonas Wiven Nilsson och styrelseordföranden Thomas Vinell som tillsammans utgör två tredjedelar av styrelsen och äger omkring tio procent av aktierna i Realtid Media AB. Besluten på bolagsstämman återkallades i fredags den 24 mars av Jonas Wiven-Nilsson själv efter att Custos den 21 mars anmält klander till till Bolagsverket.

Vi ser mycket allvarligt på det han har försökt få igenom. Det går aldrig att acceptera de olagligheter Jonas Wiven-Nilsson har försökt göra genom den ändrade bolagsordningen. Det här visar att han inte är kompetent för att driva verksamheten, säger Christen Ager-Hanssen, huvudägare i Custos.

Vi ser en stor potential i Realtid och kan tänka oss att öka ägandet framöver, men det var ju inte de här förutsättningarna vi gick in med. När våra misstankar om att allt inte stod rätt till besannades ökar vår misstro mot hur Jonas Wiven-Nilsson har förvaltat bolagets finanser. Det är därför vi påbörjat en egen utredning.

Vi anser att varken Jonas Wiven-Nilsson som vd eller den nuvarande styrelsen kan sitta kvar. Vi kräver att han avgår, han är inte en kompetent person och klarar inte att sköta verksamheten. Vi måste skapa rätt förutsättningar för att Realtid skall kunna gå med vinst.

Som en följd av den uppkomna situationen kräver Custos AB en återbetalning av emissionslikviden. Vidare avser Custos att hålla Realtids styrelseledamöter personligen ansvariga för Custos och Realtids skada som uppkommer på grund av Jonas Wiwen-Nilsson och Thomas Vinell. Vidare bör tilläggas att flera medarbetare på Realtid har givit uttryck för missnöje med hur företagets drivs under Jonas Wiwen-Nilssons ledning. Custos AB har från Realtid anställt chefredaktör Staffan Erfors, redaktionschef Henrik Ek, vd assistenten Isabel Samolov samt creative director John Bark. Dessa fyra medarbetare arbetar för närvarande åt Custos med att utveckla Metro.

Custos AB har även i kraft av sitt mer än tioprocentiga innehav i Realtid även begärt en extern granskning av förvaltningen i Realtid.

Custos AB har även krävt att styrelsen för Realtid kallar till en ny bolagsstämma där man begär att styrelsen ska bytas ut.

• PR, Communication

AB Custos är ett investmentbolag med fokus på investeringar inom teknologi, media och telecom. AB Custos är moderbolag till Metrokoncernen som är ett av Sveriges största och mest innovativt mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Christen Ager-Hanssen

Vd AB Custos 070 - 422 99 00