Metro <3 Järvaveckan och The Global Village – därför är det en perfekt match

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2018 12:27 CEST

Helene Gülenay, Soraya Hashim och Naod Abera.

För andra året i rad arrangeras Järvaveckan på Spånga idrottsplats i Stockholm, den 9-17 juni. Nu går Metro in som mediapartner.

Järvaveckan skapade enorm uppståndelse i fjol då Stefan Löfven nobbade Almedalen till förmån för den nystartade uppstickaren i norra Stockholm – som därmed blev enda politikervecka att besökas av samtliga riksdagspartiers ledare. Och alla gör de nya framträdanden i år igen.

Under veckan i juni bjuds företag, föreningar, myndigheter, organisationer, politiker och medborgare in från såväl Järva som från resten av staden och landet för bidra med expertis och perspektiv utifrån de nio dagarnas olika teman.

Nytt för i år är att Metro går in som mediapartner till arrangören The Global Village, ett partnerskap som också sträcker sig bortom Järvaveckan och genom hela 2018.

– Vi ville hitta ett sätt att på riktigt skapa en bestående relation till The Global Village och människorna i Järvaområdet eftersom vi vet att vi når dem bättre än någon annan tidning, säger Soraya Hashim, debattchef på Metro.

Hon understryker att det innebär ett ansvar.

– Dels ur ett demokratiskt perspektiv, men också journalistiskt. Jag är säker på att vi kommer bli ännu bättre journalister av att vi kortar avståndet på det här sättet och breddar vårt nätverk.

Järvaveckan är ett initiativ av Ahmed Abdirahman, grundaren av den ideella föreningen The Global Village, en partipolitiskt och religiöst obunden förening med hemvist i Hjulsta i Stockholm.

– Vi i The Global Village är väldigt glada över att inleda ett samarbete med ett så väletablerat varumärke som Metro. Vi hoppas att detta ska inspirera och tillgängliggöra informationen om Järvaveckan på ett inkluderande sätt för en mångfald av människor i hela landet, säger Helene Gülenay, kommunikationsansvarig för Järvaveckan.

– Med Metro som mediapartner kommer vi även kunna ge medborgare en chans att engagera sig i samhällsfrågor och sätta sina prioriterade frågor på den politiska agendan, säger Naod Abera, PR- och pressansvarig för Järvaveckan.

Förutom att vara på plats och rapportera både innan och under Järvaveckan kommer Metro hålla föreläsningar i källkritik i Järvaområdet samt upplåta utrymme på sin debattsida för dess invånare.

– Platser som Järva förekommer ofta i media, men uteslutande i krisbevakning. Det skapar en distans mellan journalister och de boende som inte alls har samma bild av sina områden. Vi tror att vi med hjälp av The Global Village kommer att kunna hitta riktigt bra storys som inte eldar på nidbilden av ”orten” och att vi därigenom blir nyhetskällan med högst trovärdighet för läsarna där, säger Metros editionschef Henrik Ek.

För mer information:
Helene Gülenay, Kommunikationsansvarig,The Global Village: 073 600 26 39
Naod Abera, PR- och pressansvarig,The Global Village: 076 915 40 51
Soraya Hashim, Metro: 0707 48 48 86

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.