METRO I LÄNGRE SAMARBETSAVTAL MED GENERATION PEP

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2018 11:57 CET

Mediehuset Metro har signat ett längre samarbetsavtal med den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep (GEN-PEP). Tillsammans är syftet att fortsätta sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Generation Pep är initierat av Kronprinsessparet och lanserades i Almedalen i juli 2016.

I våras lanserade Metro en artikelserie tillsammans med Generation Pep där Carolina Klüft var gästredaktör för Metro Hälsa och där experter och profiler delade med sig av enkla och roliga tips på hur barn och unga tillsammans med vuxna kan få in mer rörelse i sin vardag. Metro har även deltagit på en av Parasports Special Olympics School Day i Järfälla med prova-på idrottsdagar som anordnas i särskolan där elever får träffa representanter från de lokala idrottsföreningarna och introduceras till idrotten på ett enkelt och roligt sätt. Metro fanns även på plats i Flen när Generation Pep i slutet av september lanserade den första Pep-dagen tillsammans med en lokal eldsjäl.

31 januari kommer Metro lyfta Upp och hoppa, Sverige! Något Generation-Pep dragit igång och det överordnade syftet är att sätta frågan om barns hälsa högre på agendan i samhället genom att visa att vi alla står bakom barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv. Metro kommer denna dag tillägna hela förstasidan helt åt Upp och Hoppa, Sverige!

”Som en av Sveriges största och främsta mediehus har vi möjligheten att få med hela samhället i detta arbete. Tillsammans med Generation Pep står vi som media bakom och vill förmedla det vidare. Ett oerhört viktigt arbete som alla måste ta ansvar för. Ledande svenska företag, stiftelser, ideella organisationer likväl som privatpersoner. I frågan har vi som mediehus dels ett stort ansvar men också oerhört starka krafter. Både i det redaktionella, rörliga, digitala och sociala”, säger Karin Österman, Marknadschef Metro

Vi är glada över att Metro delar vår vision att alla barn och unga i Sverige ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi tillsammans på olika sätt kan sprida kunskap och inspirera till mer rörelse och bättre matvanor, säger Lenka Prokopec Karlberg, Partneransvarig på Generation Pep".