Skaraborg först med abonnemang för livesport.

Skövde-baserade Mewego är först i Sverige med sitt koncept, ett abonnemang för livesport. För en fast månadssumma kan den som abonnerar gå på ett obegränsat antal matcher.

I dagsläget är det ishockey, bandy och handboll som finns med i utbudet som är koncentrerat till Skaraborgsområdet.

- Men det är bara början. Vår vision är att vart man än befinner sig i Sverige så ska man kunna gå på så många matcher man vill, vare sig det gäller handboll, hockey, fotboll, eller vad man nu är intresserad av. Vi vill att det skall vara lätt att gå på match utan krångel med biljetter. Vi börjar på hemmaplan här i Skaraborg och expanderar successivt, säger Emanuel Kaplan, VD på Mewego.

Mewego består av ett team på fem personer och startades för två år sedan med en dröm om att få fler att upptäcka idrotten.

-Vi såg ett problem med sjunkande publiksiffror och förlegade biljettsystem inom livesporten och kände att här finns det mycket vi kan göra. Några av oss i teamet har själva ett förflutet inom både handbollen och hockeyn vilket kan förklara vår passion för sporten och viljan att få fler att upptäcka den som underhållning. Dessutom ligger abonnemangsformen i tiden, det är bara att se på Spotify, Netflix och Storytel tex. Man vill som konsument ha fri tillgång till ett stort urval på sina egna villkor. Vi vill göra matcherna lättillgängliga för allmänheten helt enkelt, berättar Emanuel Kaplan.

Mewego Passport lanserades i början av januari och har skrivande stund arrangörer som IFK Skövde, Villa Lidköping, HC Lidköping och Mariestad BOIS anslutna till tjänsten.

• Falköping

Mewego är ett företag som arbetar inom evenemangsindustrin och tillhandahåller tjänsten Mewego Passport som är ett abonnemang för livesport.