Förtydligat datum för: Trafiksäkerhetsutbildning och nätverksträff i Tibro

Förtydligande: I det förra pressmeddelandet hade datumet för nätverksträffen fallit bort. Den hålls den 14-15 oktober, enligt nedan.

Helgen 14-15 oktober arrangerar MADD Sweden och MHF en trafiksäkerhetsutbildning och nätverksträff för människor som drabbats av rattfylleri. Träffen hålls på Ruders Egendom i Tibro.

MADD står för Mothers Against Drunk Driving och är USA:s största frivilligorganisation, som bildades 1980 av en förtvivlad mamma som förlorat sin dotter på grund av rattfylleri. I Sverige är MADD ett nätverk av enskilda som drabbats av rattfylleri. MHF, som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri, organiserar nätverket.

Med drabbad menar vi den som på grund av rattfylleri:

• har förlorat en familjemedlem eller nära anhörig
  • har en nära anhörig som blivit svårt skadad
  • har förlorat en nära vän
  • själv har blivit svårt skadad

Eftersom cirka 60-70 personer dör och många fler skadas allvarligt i Sverige varje år på grund av rattfylleri, så finns ett mycket stort antal anhöriga och närstående som drabbats. MADD vill vara en trygg plats och en källa till kunskap för dem.

Under helgen kommer vi dels att erbjuda information om vad MADD och MHF gör för att stötta drabbade, vi kommer också att erbjuda samtalsstöd för den som så önskar. MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström håller ett föredrag på temat: Hur minskar vi trafikolyckorna och når nollvisionen. Fokus är på trivsel, nätverkande och kunskap.

I Tibro ligger också MHF TestLab som är ledande när det gäller test av alkomätare, alkolås och annan teknik för test av nykterhet. Vi gör ett studiebesök på MHF TestLab där vi dels får en föreläsning av Polisen om deras trafiksäkerhetsarbete och dels en rundvandring och Tomas Jonsson, VD för MHF TestLab visar oss modern utrustning för nykterhetskontroller.

Programmet genomförs med stöd från studieförbundet NBV och vi har fått låna fordon från Volkswagen.

Vi ser fram emot att få kontakt med fler som drabbats av rattfylleri. Vid intresse av att anmäla dig, ta kontakt med någon av oss som är kontaktpersoner.

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 15 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 200 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Förutom att stötta drabbade av rattfylleri jobbar MHF bland annat med att opinionsbilda och påverka beslutsfattare så att Sverige får bra lagar och rättspraxis vid rattfylleri.

Mats Sjöö

Ordförande MADD 0765-48 97 17