Konstutställning som tar ställning mot rattfylleri i Väven, Umeå, den 11 maj

Trafiknykterhetens dag med konstutställning

Varje år dödas 60-70 personer och 1000 skadas i rattfylleriolyckor. Alla är någons pappa, klasskompis, kollega, barn eller vän. Att mista någon så plötsligt och helt i onödan är förfärligt och förändrar närståendes liv för alltid.

#körintefull är en kärleksfull porträttserie som vuxit fram på MHF:s facebooksida ”Jag vill inte förlora vänner och familj. Kör inte full” sedan februari.

Sidans fans och deras vänner har kunnat skicka in foton på människor de älskar och som de absolut inte vill förlora i rattfylleriolyckor med en kort motivering om varför. MHF:s kreativa ledare Lisa Possne Frisell har sedan tecknat av alla foton och dessa ställs idag ut här på Umeå Kulturhus under Trafiknykterhetens Dag.

Hundratusentals svenskar har engagerat sig i konstprojektet som resulterat i ett fyrtiotal illustrationer och historier.

Separat invid utställningen hänger också en teckning av Caroline som omkom förra året i en skoterolycka där föraren var påverkad. Caroline blev bara 22 år och sörjs enormt av familj och vänner.

Lisa Possne Frisell är utbildad illustratör och grafisk formgivare från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och Beckmans designhögskola i Stockholm. Sedan 7 år tillbaka arbetar hon som kreativ ledare på MHF - Ingen ska dö av rattfylleri.

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 15 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 200 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.