MHF i samarbete med rallyföraren Daniel Carlsson

MHF har skrivit samarbetsavtal med VM-rallyföraren Daniel Carlsson. Daniel har skapat WRADD, World Rally Against Drunk Driving, en kampanj där han använder sitt kändisskap för att jobba mot rattfylleriet. Med rally-VMs 800 miljoner TV-tittare världen över är målgruppen enorm, och i centrum för kampanjen står en genial produkt som Sverige är världsledande på; alkolåset. På presskonferensen i Stockholm tecknade Daniel avtal med MHF om att vara deras officiella förare och skapa opinion mot rattfylleri i Sverige och världen. Han blev också medlem i MHF Support. MHF satsar stort på tre huvudområden: Alkolås, ungdomskommunikation och rättsfrågor. - Det finns ett stort behov av unga, goda förebilder som kan nå målgruppen spänningssökande unga män. Daniels genuina engagemang i en angelägen fråga gör att han kan nå fram och göra skillnad, sa Tom Bjerver, vd på MHF. - Alkolås som en del av lösningen på rattfylleriproblemet har börjat diskuteras på myndighetsnivå i ett flertal länder. Vi tror att Daniels kampanj kan hjälpa till att göra alkolås känt i den breda allmänheten och skapa ett tryck underifrån i frågan, fortsätter Bjerver. - Jag tröttnade på att läsa om rattfylleriet i somras och funderade på hur jag kan motverka problemet. Som rallyförare är jag van att ta risker, jag vet vad det innebär att krascha en bil - men jag är också tvungen att följa helt vanliga trafikregler som en del av min sport. Slutsatsen blev att jag är rätt person för att tala mot rattfylleri, och sagt och gjort bestämde jag mig för att använda min satsning i rally-VM för att motverka rattfylla, berättar Daniel. Rally betyder samling och World Rally Against Drunk Driving kommer att bli en världssamling mot rattfylleriet. - WRADD ska vara ett prestigelöst projekt som når ut, inte bara i Sverige utan också i världen, där alla ska kunna engagera sig. Jag kommer att dela ut hedersmedlemskap till mina rallyförarkollegor runt om i världen för att de sedan ska skapa opinion med hjälp av WRADD i sina hemländer, säger Daniel. Presentation Daniel Carlsson Yrke: Rallyförare Ålder: 30 år Medlem i Svenska Rallylandslaget (SMSC) Bland meriterna: SM-guld -99, Toyota Corolla Fabriksförare, Ford, 2002 Fabriksförare, Suzuki, 2003 Brons, Junior-VM, 2003 Fabriksförare, Peugeot Sport, 2004-2005 Brons, Uddeholm Swedish Rally, 2006 HELENA LINDÉN