​MHF: Skandal att rattfyllerilagen inte gäller för alla

MHF: Skandal att rattfyllerilagen inte gäller för alla!

MHF – Motorförarnas Helnykterhetsförbund – har vid sitt årliga förbundsmöte i Alvesta 2-4 oktober antagit ett gemensamt uttalande mot en lagtolkning som kan ge utländska chaufförer möjlighet att slippa straff om de kör rattfulla i Sverige.

Uttalande antaget av förbundsstyrelsen vid MHF:s förbundsmöte i Alvesta 2 oktober 2015

Med förskräckelse tar vi del av nyheten att utländska förare som ertappas med att köra rattfulla i Sverige inte lagförs direkt, utan tillåts att resa hem i väntan på en eventuell rättegång.

Det är inget mindre än en skandal, och en skandal som kan kosta människoliv. Om det sprider sig att utländska förare inte riskerar straff i Sverige försvinner ett helt centralt incitament att hålla sig nykter vid ratten. Vi vet att risken för straff gör att fylleriet minskar. Det här beskedet ger ju rakt motsatta signaler.

Den 14 september grep polisen en litauisk lastbilschaufför i Rydaholm, misstänkt för grovt rattfylleri. Chauffören anhölls, men när åklagaren sedan ville få chauffören häktad, för att han inte skulle kunna lämna landet i väntan på rättegång, sa tingsrätten nej. Tingsrätten hänvisade till likabehandlingsprincipen som innebär att EU-medborgare ska behandlas på samma sätt som svenska medborgare. Eftersom svenska medborgare inte brukar häktas när man misstänks för grovt rattfylleri, så gäller det även en chaufför från Litauen, menade tingsrätten.

MHF som sedan 1926 arbetat för en säkrare trafik utan rattfylla, anser att det är ett helt förkastligt ställningstagande, och menar att det måste finnas en lösning som gör att inte det här blir till ett kryphål som orsakar fler trafikdöda på grund av rattfylla. Kanske kan man ha en snabbfil för domen i sådana här fall, kanske beslagta fordonet eller på annat sätt säkra upp att den misstänkte verkligen kommer till en rättegång.

MHF kräver en ändring i praxis som förhindrar det här kryphålet.

Det som nu sker är en katastrof för oss som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri.

MHF:s förbundsstyrelse vid förbundsmöte Alvesta 2 oktober 2015

Kontakt: