Stockholm får alkobommar

I höst sätter MHF upp alkobommar i Frihamnen, Stockholm. Efter ett lyckat fältförsök i Göteborg 2013 ska systemet nu prövas med högre trafikvolymer och fler kontrollstationer. Målet är ett brett införande i alla Sveriges hamnar.

– Vårt uppmärksammade försök med alkobommar i Göteborg 2013 visar att systemet fungerar: trafiken flyter smidigt genom kontrollen, mätningen sker snabbt och exakt och skulle någon ”blåsa rött” finns det snabbt folk på plats för att lagföra den som kör med för hög promillehalt, säger Arne Winerdal, vd MHF.

De sex alkobomsstationerna i frihamnen kommer att fånga upp 20-30 lastbilar varje dag när de åker av färjorna. 200-300 personbilar kommer också att kontrolleras. Försöket i Göteborg visar att trafikflödet inte bromsas upp av kontrollerna.

Det ser enkelt ut när en bil kör fram till kontrollstationen. Föraren blåser och efter någon sekund åker bommen upp och nykterhetskontrollen är genomförd.

– Men det ligger många års utvecklingsarbete bakom den här tekniken. Vi samarbetar med ett företag i Skåne (Servotek AB) som tagit fram den snabba och exakta kontrolltekniken. Med hjälp av infraröd teknik kan kontrollen gå så här smidigt.

MHF har mött positiva reaktioner från lastbilsbranschen, myndigheter, regering och motororganisationer efter lanseringen av automatiska nykterhetskontroller.

– Vi har nyligen haft kontakt med alla politiska partier i Sveriges riksdag. Alla ställer sig positiva till alkobommarna. Motormännens Riksförbund, som har över 110 000 medlemmar, gav oss utmärkelsen ”Årets Hjulklapp” för satsningen. Ingen vill att vi ska släppa in alkoholpåverkade bilförare på svensk mark när de kör av en färja, säger Arne Winerdal.

Målet för MHF är nu att installera alkobommar i alla Sveriges färjelägen så snart försöksperioden i Stockholms frihamn är slut vid årsskiftet 2014/2015.

– På det här sättet kommer fler liv att sparas på de svenska vägarna. Vi räknar med att det blir ett politiskt beslut att sätta alkobommar i alla relevanta hamnar, säger Arne Winerdal.

Genom MHFs opinionsbildning mot rattfylleriet genom åren har antalet döda på grund av alkohol i trafiken kunnat reduceras kraftigt. Idag dör cirka 60 personer varje år på grund av rattfylleri.

– Det är ändå en i veckan som får sätta livet till alldeles i onödan. Ute i Europa är problemet mångdubbelt större. Varje år dör cirka 6 000 personer inom EU på grund av rattfylla. Det svenska försöket med alkobommar har fått stor uppmärksamhet bland trafiksäkerhetsexperterna i Bryssel, säger Arne.

• alkobom

MHF arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 30 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 270 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.