Trafiknykterhetens dag 11 maj – Fokus på närstående till rattfyllerister – Riksmanifestation i Umeå

Fokus på närstående till rattfyllerister

För att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri instiftade MHF 2002 Trafiknykterhetens Dag. Manifestationer mot rattfylleri äger rum i hela landet och dessutom genomför polisen extra trafiknykterhetskontroller.

Årets riksmanifestation äger i år rum i Umeå.

Det övergripande budskapet på Trafiknykterhetens Dag är att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad, att aldrig åka med en påverkad förare och att försöka påverka andra att aldrig köra påverkade.

Trafiknykterhetens Dag handlar om nykterhet i trafiken, vilket gör att vi uppmärksammar drabbade av rattfylleri, men i år lyfter vi också närstående till de som kör fulla. Vi vill uppmuntra alla som känner någon som kör påverkad ibland att anmäla det. Låt inga fler familjer och vänner drabbas av att någon kör bil och andra fordon påverkade av alkohol och droger. Man gör både sin vän och samhället en tjänst genom att anmäla.

Vi inleder med presskonferens med inbjudna talare (se nedan), därefter bjuds på vernissage. Kustbevakningen visar också upp sin utryckningsbåt och informerar om sjöfylleri.

Vid manifestationen i Umeå kommer vi att få möta flera föreläsare.
Bland annat kommer Polisen att ge tips om hur man går tillväga för att anmäla när någon anhörig kör full. Vi får också höra mer om SMADIT och INVIT. SMADIT (Samverkan Mot Alkohol och Droger I Trafiken), är ett samarbete mellan flera olika myndig­heter i syfte att förhindra rattfylleribrott. INVIT är en kartläggning av personer som vanemässigt begår grova trafikbrott. INVIT bidrar också till att förebygga annan brottslig verksamhet.

Vi kommer också att få möta Annica som förlorade sin syster i en rattfylleriolycka.

TRAFIKNYKTERHETENS DAG 2016 - RIKSEVENT i Umeå

(öppet för allmänheten, press och branschfolk)

PLATS: UMEÅ, kulturhuset Väven, Storgatan 46 A

TIDER ARRANGEMANG: 9:45 - 16:30

Program:

1. PRESSKONFERENS öppen även för allmänhet och branschfolk

9:30 Morgonkaffe

09:45 MHF inleder

–Lisa Possne Frisell hälsar välkommen, presenterar dagens program, kort rattfylleristatistik och syftet med dagen: Hur kan vi alla hjälpas åt att stoppa rattfylleriet?

09:50 POLISEN

–Ursula Erikson och Nils Hylander från polisen, och Lena Häggström från alkohol- och drogmottagningen i Umeå, berättar om verksamheterna SMADIT och INVIT och hur man som anhö­rig till någon med missbruk går tillväga om man vill anmäla en pågående rattfyllerifärd.

INVIT är en kartläggning av människor som vanemässigt begår grova trafikbrott. INVIT bidrar också till att förebygga annan brottslig verksamhet.

Ursula och Nils ger tips om hur man går tillväga för att anmäla när någon anhörig kör full. Vad händer med personen? Vad finns det för straffsatser? Kan man vara anonym och framförallt, vad kan ett samtal i bästa fall leda till?

10:40 Drabbad av rattfylleri

–Annica Bergström berättar om vad hon och hennes familj tvingades uppleva när hennes syster Caroline omkom i en rattfylleriolycka på skoter 2015. Hur går man vidare? Hur förhindrar man att något liknande händer igen och fler familjer drabbas?

10:55 Årets Trafikhjälte utses.

–Årets Trafikhjälte ska vara en förebild som förhindrar en rattfylleri­olycka eller rycker in och stöttar eller hjälper när någon blivit drabbad. Årets Trafikhjälte är någon som visat civilkurage och starkt mod genom att ingripa av egen fri vilja och som motiverar andra att göra detsamma.

11:20 IQ

–Hur är trenderna kring svenskarnas drickande idag? Hur påverkar det anhöriga och trafiksitua­tionen?

11:35 – 11:40 Avslutning

2. KONSTUTSTÄLLNING

11:45 Vernissage

–Illustratören Lisa Possne Frisell berättar om ett Facebook-initiativ där människor uppmanas att foto människor de älskar och inte vill förlora i trafiken. Fotona görs sedan om till illustrationer som tillsam­mans med berättelserna bakom personerna på bilden, visas upp i en konstutställning.

Här kan man även besöka Uppvaknandet-bordet som MHF Umeå visar upp som visar på hur många centiliter sprit olika drycker egentligen innehåller. Samarbetspartners för dagen finns på plats med in­formationsmaterial. Under vernissagen kan man avnjuta dryck från Föreningen Fruktdrycker, samt lättare förtäring. Utställningen har sedan öppet hela dagen fram till klockan 16:30.

3. SJÖFYLLERI-INFORMATION

12:00 – 16:30 Kustbevakningen

–Kustbevakningen finns på plats med en stor utryckningsbåt för spontana samtal utanför Kulturhuset Väven. De visar båtens utrustning och svarar på frågor och informerar om sjöfylleri.

Trafiknykterhetens Dag arrangeras av MHF och MADD Sweden i samverkan med Körkortonline.se, Bilprovningen, Besikta, MHF-Ungdom, Opus Group, och Polisen.

Huvudsponsor: Körkortonline.se

Kontakt:

Lisa Possne Frisell, projektledare Trafiknykterhetens Dag. Tel. 0765-48 97 23, lisa.possne.frisell@mhf.se

Micke Valier, kommunikationsansvarig MHF. Tel. 0765-48 97 20, micke.valier@mhf.se