Kultur på väg-diplom till Sundsvalls motorveteraner

Under Sundsvalls årliga historiska stadsfest Stenstansdagarna var det dags för Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia att dela ut ett av årets diplom i arrangörstävlingen Kultur på väg, för arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni. Det gick till Sundsvalls motorveteraner.

Sundsvalls motorveteraner är klubben med många järn i elden. Under Motorhistoriska Dagen 6 juni visade de historiska fordon i centrala Sundsvall, och för detta valde juryn för arrangörstävlingen Kultur på väg att ge klubben diplom. Prisutdelningen skedde i samband med en annan av klubbens fordonsutställningar, i parken Vängåvan under stadsfesten Stenstansdagarna9-10 september.

Som prisutdelare deltog kultur- och fritidsnämndens ordförande Åsa Ulander (S). Hon öste lovord över Sundsvalls motorveteraner och påpekade att hon uppskattade att klubben välkomnar alla typer av fordon och människor till sina träffar. Hon framförde också att en ny värld hade öppnat sig för henne, när hon fått ta del av historiska fordon.

Diplomet mottogs av klubbens ordförande Bent Fridholm och sekreterare Ingrid Westerlund.

MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist, närvarade också vid prisutdelningen.

– Det verkar finnas en stor och spontan glädje i Sundsvalls motorveteraner och även hos den passerande allmänheten. Det är tydligt att man fokuserar på att man ska ha roligt när man har ett historiskt fordon, konstaterar Peter Edqvist.

Årets vinnare av Kultur på
väg är Järnskogs hembygdsförening i Koppom. Hedersprisen gick till Löderups byalag (Årets dragkrok) och Motorentusiasterna i Norr (Årets backspegel). Motorhistoriska Klubben i Skåne och Sundsvalls Motorveteraner fick diplom.

Läs mer om tävlingen och Motorhistoriska Dagen här.