Löderups byalag tog emot diplom och Årets dragkrok

Den 28 september bjöd Löderups byalag in till invigning av en utställning kring ortens brandkårshistoria på Löderupsgården. I samband med detta fick de också motta hederpriset Årets dragkrok i arrangörstävlingen Kultur på väg.

Det är på äldreboendet Löderupsgården som det nu finns en permanent utställning om Löderups brandkårshistoria. Vid invigningen visade man också bilder från Nostalgitripp Löderup, som är byalagets årliga arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni. Det är för detta evenemang som byalaget tilldelas Årets dragkrok 2016 i tävlingen Kultur på väg, som arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Motiveringen lyder:

Genom stark lokal samverkan är Nostalgitripp Löderup en av årets höjdpunkter på orten, där ung och gammal möts för att njuta av det fordonshistoriska kulturarvet.

Som prisutdelare medverkade Kultur - och fritidsnämndens ordförande i Ystad kommun Mårten Mårtensson (S). Diplomet och dragkroken mottogs av eldsjälen bakom Nostalgitrippen, Kent Olsson.

Juryn representerades av Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist och Nostalgia Magazines chefredaktör Mikael Sandholm.

Prisutdelningen Kultur på väg 2016

Årets vinnare av Kultur på väg är Järnskogs hembygdsförening i Koppom. Hedersprisen gick till Löderups byalag (Årets dragkrok) och Motorentusiasterna i Norr (Årets backspegel). Motorhistoriska klubben i Skåne och Sundsvalls motorveteraner fick diplom.

Läs mer om tävlingen och Motorhistoriska Dagen här.

• löderups byalag
  • nostalgia magazine