Motorhistoriskt firande över hela landet den 6 juni – fem sticker ut

Motorhistoriska Dagen firas på nationaldagen den 6 juni på ett hundratal platser över hela landet. Fem evenemang kommer att få extra uppmärksamhet i arrangörstävlingen Kultur på väg.

På nationaldagen den 6 juni synliggörs traditionsenligt det fordonshistoriska kulturarvet över hela Sverige genom firandet av Motorhistoriska Dagen. Bakom initiativet står den fordonshistoriska rörelsens företrädare Motorhistoriska Riksförbundet.
– Våra gamla fordon är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag, betonar MHRFs ordförande Peter Edqvist. Motorhistoriska Dagen kan därför liknas vid ett rikstäckande öppet hus av detta museum!

Oavsett om fordonsägarna öppnar sina garage för allmänheten eller möts i samband med större festligheter visar de tillsammans på den fordonshistoriska rörelsens bredd, både fordonsmässigt, ägarmässigt och geografiskt. Ej att förglömma resultatet av många timmars slit i garagen under vinterhalvåret.

– Enklaste sättet att hitta en folkfest nära dig för att fira – och ta del av – det rullande kulturarvet är via mhrf.se/6juni, tipsar Peter Edqvist. Här hittar du även årets finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg liksom vinnarna från tidigare år.

Bakom Kultur på väg ligger MHRF i samarbete med Nostalgia Magazine. Utöver att plocka ut finalister bedömer deras representanter arrangemangen. MHRFs ordförande är själv en del av juryn och ser fram emot att ta del av en kulturrunda i Skellefteå som arrangeras dagen till ära.
– Att fordonshistoria är kultur råder det i dag ingen tvekan om, säger MHRFs ordförande.
Som ett led i arbetet att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet har UNESCO, FNs organ för utbildning, vetenskap och kultur, nyligen valt att ytterligare stärka banden med FIVA, den fordons historiska världsorganisationen som MHRF är en del av förklarar han;
– Detta efter att UNESCO i fjol varit beskyddare av det av FIVA utropade Motorhistoriska året i hela världen, World Motoring Heritage Year. Sveriges bidrag var förstås Motorhistoriska Dagen.

Kultur på väg – årets finalister

Torsby, Nostalgimopedrally

MK Rattens årliga mopedrace sker i samarbete med Torsby kommun och Kollsbergs hembygdsgård. Start och mål på Kollsbergs hembygdsgård. Efter start på hembygdsgården körs en regularitetstävling på marknadsplatsen och vidare genom Torsbys gator för ytterligare tävlingar. Därefter lämnas tätorten med färd genom vacker natur med stopp för tipstävling, kaffe och mopedsnack.

Anmälningsavgift: 120 kronor (kaffe och hamburgare ingår). Start från kl. 09.30 fram till 11.00. Stort prisbord utlottas bland deltagarna samt prispokaler till de tre bästa i tävlingarna.

Kontakt: Mikael Persson, 070-690 19 80 (mer info om träffen här).

Katrineholm, En historisk dag med veteranbilar, nostalgi och fest

Kom och upplev vårt fordonshistoriska kulturarv under Motorhistoriska dagen på Julita gård kl. 10.00 – 14.00. Upplev nostalgi och fest kring Stora huset. Blankpolerade bilar från 1900-talets första tre decennier deltar i veteranbilsrallyt med målgång vid Stora huset. Arrangörerna är en samling entusiaster, som under flera år byggt upp sina veteranbilar bit för bit. Ibland kan man hitta en originaldel, de mesta måste man tillverka själv. Vissa bilar har tagit 30 år att färdigställa.

Entré vuxna 120 kronor, barn 20 kronor. Fri entré för alla som bär tidstypisk klädsel från år 1900 – 1940. Bruksblåset med bl a Carl Pontén spelar musik från tiden. Dessutom guidade visningar och aktiviteter för hela familjen.

Kontakt: Bo Carlsson, 070-221 90 20 (mer info om träffen här).

Lönneberga, Start för årets veteranbilsträffar

Den 6 juni på nationaldagen – och Motorhistoriska Dagen – startar de omåttligt populära veteranbilsträffarna. Som vanligt träffas alla utanför Lönneberga Boa. Därefter är det nya veteranbilsträffar varje torsdagskväll mellan kl. 18.00-21.00 hela sommaren ut!

Kontakt: Anita Trybom, 070-550 79 11 (mer info om träffen här).

Linköping, Firande av Motorhistoriska dagen och nationaldagen

Fem klubbar samverkar kring en fordonsutställning på området Valla där Linköpings kommun anordnar nationaldagsfirande: Antikbilklubben i Linköping, MG Car Club, Östgöta sportvagnsklubb, Classic Mustang Club Sweden och Miata Club of Sweden. Start kl. 10.30, avslut ca 16.00, men du får åka hem när det passar dig. Infart från Vallarondellen. Uppställning klubbvis. Ta med egen fikakorg!

På Valla Gård firas samtidigt Nationaldagen med många besökare. Andra aktiviteter under dagen: Prova på- aktiviteter med lokala idrottsföreningar, eventområde med lokala företag, minimarknad med mat och ponnyridning.

Kontakt: Carl Olov Johansson, 072-238 80 35 (mer info om träffen här).

Skellefteå, Kulturrunda i samband med Motorhistoriska dagen

Motorhistoriska dagen firas av Norrlands Motorhistorikers Skellefteå-sektion med en kulturrunda med besök på olika platser i och runt Skellefteå, där fordonen samtidigt visas upp för allmänheten.

Samling kl. 10.00. Firandet väntas pågå till ca kl. 15.00. Start på Solbackens handelsområde, mål vid båtmuseum och café Kajutan. Firandet är en del av Norrlands Motorhistorikers 50-årsjubileum.

Kontakt: Sture Lundström, 070-221 35 16 (mer info om träffen här).