Svensk i toppen av den internationella rörelsen för historiska fordon

Motorhistoriska Riksförbundet är en aktiv medlem av den internationella rörelsen för historiska fordon, Fédération Internationale des Véhicules Anciens. Det svenska engagemanget stärks ytterligare efter att MHRFs ordförande Peter Edqvist adjungerats som senior vice president i FIVA.

Ett avhopp i FIVA-styrelsens arbetsutskott ledde till ett tomrum som snabbt behövde fyllas. Lösningen blev att adjungera Peter Edqvist, ordförande för Motorhistoriska Riksförbundet som företräder Sverige i den internationella rörelsen för historiska fordon.

– Peter Edqvist är mycket kvalificerad för uppdraget. Han känner FIVA väldigt väl, inte bara genom sitt arbete inom den juridiska kommittén, utan även för sina idéer att utveckla FIVA, säger FIVAs ordförande Patrick Rollet som hoppas att Edqvist även blir vald till posten som senior vice president i samband med FIVAs årsmöte i november.

Uppdraget går främst ut på att se över organisationens interna arbete såsom relationerna med medlemsorganisationerna, inte minst de med nationellt ansvar. Peter Edqvist, som inom MHRF beskrivs som en lyssnare, diplomat och taktiker, ser fram emot sitt uppdrag och utmaningarna som väntar;
– Vi står inför svåra prövningar de närmaste tio åren då vi måste skapa utrymme för kulturarvet i en god balans med samhällets eskalerande miljökrav och långtgående definitioner som i allt större utsträckning bygger på åsikter istället för kunskap.

Peter Edqvist tror att hans nya roll blir särskilt viktig ur ett europeiskt perspektiv nu när de engelska bundsförvanterna, som tillsammans med MHRF hör till FIVAs större medlemsorganisationer, inte längre kommer kunna föra fram sina frågor via sina folkvalda EU-parlamentariker.

Edqvist tillträdde som senior vice president i FIVA under slutet av juni.