Tusentals historiska fordon rullar ut på vägarna den 6 juni

Motorhistoriska Dagen 6 juni 2010

På Sveriges Nationaldag firas åter Motorhistoriska Dagen. Det är landets alla kulturfordonsarbetare som synliggör det fordonshistoriska kulturarvet.

Runt om i landet genomförs träffar, utställningar och körning med historiska fordonen där allmänheten kan få en bild av gårdagens trafik eller chansen att åter uppleva gamla minnen. Det är dagen när vårt gemensamma rullande museum av historiska bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, bussar och lastbilar kommer ut på vägarna. Gårdagens bruksföremål förvandlade till dagens klenoder till glädje för alla. Plötsligt händer det - på en slingrande landsväg, på Stortorget eller Villagatan möts man av en Volvo, Saab, eller Volkswagen från 60-talet, en T- eller A-Ford, pampiga 30-talare, kromglänsande amerikanare från 50- och 60-talen. De historiska fordon är ett uppskattat inslag i trafiken och ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag. Motorhistoriska Riksförbundets (MHRF) medlemmar och många andra hjälper därigenom till att bevara ett kulturhistoriskt arv samtidigt som vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition hålls vid liv.

Årets finalister till tävlingen Kultur på väg klara

1) Alingsås Motorveteraner med Nationaldagsrallyt i Alingsås, tel 0322-19761

2) Blekinge Classic Car Club med Nationaldags Rally, Karlshamn-Ronneby, tel 070-2540745

3) Hallands Fordonsveteraner med Västkustrallyt i Laholm, tel 0430-17494

4) Automobilhistoriska Klubben, Motorcykelhistoriska Klubben och Motorhistoriska Sällskapet i Sverige som tillsammans i Stockholm arrangerar Motorhistoriska Dagen, tel 070-2949452

5) Gotlands Veteranbilklubb med Motorhistoriska Dagen, tel 0498-264519

I tävlingen Kultur på väg utses de bästa arrangemangen den 6 juni. I tävlingen deltar arrangörer av evenemang där historiska fordon har en plats i programmet.

Över hela landet tar Motorhistoriska Dagen publiken bakåt i tiden, bland annat på följande platser: Alingsås, Arvika, Boden, Borgholm, Falun, Göteborg, Höör, Jönköping, Kalmar, Karlsborg, Karlshamn, Kristianstad, Kävlinge, Köping, Laholm, Luleå, Lund, Mariestad, Munka-Ljungby, Norberg, Nyköping, Nässjö, Ronneby, Skellefteå, Skänninge, Skärblacka, Staffanstorp, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Uppsala, Varberg, Visby, Västerås, Växjö, Älvsbyn, Örnsköldsvik och Östersund.

På www.mhrf.se under Evenemangskalendern finns information om evenemangen den 6 juni.

MHRF:s kansli, 08 – 30 28 01, kansli@mhrf.se

Jan Tägt, 070 - 570 28 01, jan.tagt@mhrf.se

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) grundades 1969 av 13 ideella samlarfordonsföreningar. Idag består MHRF av 167 klubbar och föreningar med tillsammans över 95.000 medlemmar. MHRF är den fordonshistoriska rörelsens remissinstans i vägtrafik-, miljö- och skattepolitiska frågor.