Ökad konsumentkunskap inom miljöområdet behövs

19 januari var vi på en hearing på Livsmedelsverket tillsammans med representanter från hela livsmedelindustrin diskuterades livsmedelskejdans miljöpåverkan. De stora butikskedjorna var inbjudna men var inte där.

Däremot träffade Victor och jag Svensk Dagligvaruhandel, Kött- och charkföretagen, folk från Jordbruksverket och Livsmedelsverket, folk från förpackningsindustrin och många fler. Vi hade intressanta diskussioner. Vi jobbade i grupper och vi var ganska överens om att man kan enklast och snabbast kan få märkbara resultat om man siktar in sig på konsumentledet. Genom ett kunskapslyft, dvs ett folkbildningsprojekt, ska konsumenterna få tillräckligt med kunskap för att göra bra miljöval. Rätt mat ska hamna på tallriken, de ska börja köpa hem de mängder de behöver och gör av med, bli bättre på rätt förvaring av mat och lära sig skillnaden mellan sista förbruknings-dag och bäst-före-datum.

Vi får se vad dagens övning leder till. Livsmedelsverket har nu bollen och ska fundera över hur de ska gå vidare med hjälp från oss inom livsmedelsindustrin.

Vilka frågor tycker du är viktiga att driva i detta arbete? Ge din kommentar här:

Lär mer på www.middagsfrid.se och/eller www.facebook.com/middagsfrid

Följ Kicki på twitter: www.twitter.com/middagsfrid

• Hållbarhetsfrågor/CSR