Kicki på Middagsfrid tar upp kampen mot de onyttiga frukostflingorna

Middagsfrid som var först i Sverige med matkassekonceptet för att hjälpa familjer att laga bra middagar, tar nu steget vidare för att hjälpa familjer att också äta en bättre frukost. Just frukostflingor är en varukategori som har riktigt ohälsosamma produkter där vissa t.o.m. jämställs med godis.Detta gjorde att Kicki tog fram sin egna müsli som nu lanseras i en egen Müslikasse som levereras hem till dörren för 175 kr. Müslin rostas på ekologiska råvaror på bageriet Friends of Adam vid Hornstull i Stockholm får sällskap i kassen av ekologisk fil/yoghurt samt färskpressad juice utan tillsatser.

Kicki Theander är skeptisk till utbudet av frukostflingor i handeln: "Även de flingor som anses hälsosamma är i själva verket billiga spannmål som under mycket högt tryck och höga temperaturer processats så hårt att de förlorat smak och näring och därför i efterhand sockras, saltats, smaksätts med artificiella aromer och ”berikas” med diverse vitaminer. Det sunda förnuftet säger att detta inte kan vara bra. De nyttiga fetterna som fanns i spannmålen från början tas bort eftersom fettet lätt härsknar. Industrin vill gärna ha en hållbar produkt med lång hyll-livslängd. Hela frukostflingemarknaden är ett resultat av marknadsföring och paketering där man utnyttjar människors behov av bekvämlighet på morgonen. Det är få livsmedel som marknadsförs så hårt som frukostflingor och avsändaren är inte sällan en global aktör."

Efterfrågan av Kickis egna müsli har varit stor ända sedan produkten togs fram som en del i Middagsfrids Stora Frukostkasse. Mot bakgrund av det fina mottagandet vill Middagsfrid göra müslin ännu mer tillgänglig genom att nu lansera Müslikassen som innehåller Kickis egna müsli som är glutenfri och producerad efter eget lyxigt recept samt yoghurt/fil och juice eller froosh.

Samtidigt passar Middagsfrid på att lansera Smörgåskassen som är ett bra frukostalternativ för de familjer som inte vill ha müslifrukosten. Smörgåskassen innehåller till största delen ekologiska och tillsatsfria produkter såsom exempelvis gott surdegsbröd, Eko-Bregott, tillsatsfri ost, någon grönsak, ekomjölk och ekologiska ägg.

Müslikassen och Smörgåskassen har Sverigepremiär söndag 4 maj. För mer detaljerad information om de två nya frukostkassarna - [se här]