Emelie Borg Nilsson

EM-enduromästaren Emelie fortsätter glänsa.

Racerapport från Emelie:

Hej! Det har varit en väldig speciell säsong för mig.

Tävlingarna har varit få än så länge. Då SM och EM kalendern varit lite annorlunda lagd i år.

Men nu tänkte jag skicka er en lite uppdatering om hur det har gått så här långt.

Jag börjar med EM.

Det har körts 3st deltävlingar. Jag har medverkat på två av dessa och är inte jätte nöjd med min prestation.

Två riktigt tuffa tävlingar med extremt regnväder som förvandlat marken till såpa.

Första tävlingen gick i Portugal där jag tvingades bryta dag ett. Dag två gick bättre och jag lyckades ta mig i mål på en nionde plats.

Bästa placeringen än så länge i min EM karriär.

Andra deltävlingen kördes i Slovakien och det va en riktig skit tävling för att använda klarspråk. Dag ett tog jag mig i mål och va jätte nöjd över detta då det varit näst intill omöjligt att ta sig fram. Tyvärr klara jag inte respittiden så mitt resultat räknades inte. Dag två kändes bättre och det rulla på bra. Tyvärr gjorde jag en högfartskrasch och skadade ryggen. Detta gjorde att jag fick bryta tävlingen helt, och åka hem till Sverige utan EM poäng men med mycket erfarenhet i bagaget.

Nu till SM.

Nu har jag kört fyra deltävlingar på tre helger.

Den första deltävlingen gick av i Östhammar och gick hur bra som helst. Körningen kändes jättebra.

Jag slutade på en fjärdeplats vilket jag är jätte nöjd med. Farten fanns där och jag va och nosa på pallen.

Precis som jag planerat inför i år.

Deltävling två och tre kördes i Lidköping för två veckor sedan och där gick det inget vidare. Känslan fanns inte alls med mig från start

och ingenting stämde. Detta utspelade sig i körningen då jag inte alls fick till det. Så fick åka hem med en 6e och en 7e plats efter helgen.

men det va bara att åka hem och fundera på vad som gick fel och försöka ändra på det.

Redan helgen efter va det dags för den 4e deltävlingen i SM.

Denna gång i Vetlanda.

Känslan va tillbaka igen och körning och hoj stämde hur bra som helst. Tyvärr hände det som inte får hända. Jag slog av en fotpinne emot en

rot och fick köra ett prov utan den. Det va det provet man kunde tappa mest tid på om någonting strula. Vilket också blev fallet. Med två prov kvar och en och en halv minut upp till fjärdeplats körde jag som en tok. Och lyckades plocka in så det bara återstod fem sek upp till fjärdeplats.

Resultatet en 5e plats och en nöjd men missnöjd tjej på samma gång.

Nu blickar jag framåt emot kommande tävlingar!!

Mvh Emelie 🙂