Vad är en ny servicekund värd?

Hur många nya verkstadskunder önskar du?

19% av servicemogna bilägare blev nya servicekunder
Midmans rekryteringstjänst Autopiloten levererar nu första resultaten sedan starten i december 2019. Upp till 19% av bilägare som inte tidigare servat på verkstaden och som Midman beräknat som servicemogna blev helt nya kunder under perioden december-februari.

Högt affärsvärde med smart och kostnadseffektiv rekrytering
- Flertalet verkstäder vi pratar med säger att en ny servicekund som lägst är värd 1 500 kronor i ren marginal per år. En verkstad behåller i genomsnitt sina kunder i cirka 4 år och många längre än så. Det totala värdet av en ny kund är från 6 000 kronor i ren marginal, säger Jonas Udd på Midland. - Autopilotens första resultat på upp till 19% nykunder visar en stor spridning, säger han. - Vissa verkstäder hade lägre resultat och det kan bero på olika faktorer såsom lokalt rykte, geografi och konkurrenssituationen.

Hur går det till?
Många servicechefer säger att de vill utveckla sin affär men att de tvingas använda en stor del av sin tid till att släcka bränder samtidigt som många saknar 20-40% av sina kunder på de bilmärken man servar i åldersgruppen 0-7 år. Servicerekrytering på autopilot automatiserar inflödet av nya verkstadskunder genom smarta integrationer till olika datakällor inklusive Bilregistret. Midmans AI-assistent Carin räknar ut nykundernas servicemognad och skapar löpande trafiken till dig i rätt servicemånad.

Vad behöver jag göra för att komma igång?
Läs bifogad PDF och ring Johan på 031-725 34 09 eller Marie på 031-725 34 10 så visar de dig hur du kan förstå din marknad bättre med färdiga marknadsandelar för dina bilmärken/ målgrupper som visar vilka som inte servar hos dig idag. De kan även visa dig hur prognosen för din serviceförsäljning ser ut 3-12 månader framåt. Då får du ett kvalificerat svar på frågan kring verkstadens behov av rekrytering.

Tjänster som jobbar tillsammans
Verkstaden kan med Midman kunduppföljning (ringlistor till de som missat serva), digital servicebokning (verkstadens landningssida för servicekallelse) och Autopiloten (nykundsrekrytering) pro-aktivt påverka situationen för bokning, beläggning och antalet servicekunder.
Följer verkstaden dessutom upp resultaten med kundnöjdhetsmätning som även ger ett verktyg för att rädda kvar 70% av missnöjda kunder så ökar oddsen för att kunderna också kommer tillbaka.