Hur kommer marknaden och lönsamheten förändras?

Hur ser vinstmarginalen ut för en fullserviceanläggning?

Måttlig vinstmarginal mot bakgrund av hög försäljning för fullserviceanläggningar
Den genomsnittliga vinstmarginalen för fullserviceanläggningar är 5,06%. I jämförelse med hela kollektivet inklusive allbilsverkstäder som snittar på 4,4% ligger fullserviceanläggningarna något högre. Spridningen bland fullserviceanläggningarna ligger mellan +15% och -10% med en majoritet kring 2-4%. Mot bakgrund av de senaste årens höga nybilsförsäljning och att märkesverkstäderna nu "säkrat" sin servicemarknad för de kommande åren ser vinstmarginalen inte särskilt hög ut jämfört andra branscher, säger Jonas Udd på Midland. - Branscher som IT, konsult, bygg med mera presterar högre vinstmarginaler, ofta det dubbla, säger han. Den undersökta gruppen består mestadels av auktoriserade bilåterförsäljare med verkstad. I studien är de närmare 1 200 stycken.

Dyster försäljningsprognos kommande 5 år
Det europeiska prognosinstitutet ICDP har via data från bland andra MRF studerat den nordiska marknaden. Kortfattat levererar deras prognos en minskad nybilsförsäljning med -12% kommande 5 år och -0,4% för servicemarknad. Rörande servicemarknad innehåller prognosen antal verkstadsbesök för däck, reparationer och service, vilket inte är detsamma som omsättning eller marginal. Lägger vi till kortare servicetider, elbilar utan service med mera så ökar marginalpressen för märkesverkstäderna trots att antalet verkstadsbesök bara minskar något.

Mer ekonomisk data för fullserviceanläggningar
Fullserviceanläggningarna har ett rörelseresultat före skatt på 0,8 MSEK. Spridningen är stor - från omsättning på 250 MSEK ner till någon miljon. En stor spridning ses även på resultatsidan, från +16,5 MSEK till -6,2 MSEK. Soliditeten i gruppen är 38% och kassalikviditeten ligger på är 8%. - En vettig fråga är om vissa är rustade för en lågkonjunktur, om de har uthållighet ekonomiskt och huruvida de har styrka och makt att hävda sitt eget varumärke och företag gentemot huvudmän, importörer och konkurrenter, säger Jonas.

Undersökning med datastöd från kreditupplysningsföretaget SYNA
Studien har utförts genom analys av ekonomisk data från SYNA. Mängden undersökta företag består av mer än 4 000 stycken. Studien har huvudsakligen begränsats till att fokusera på en genomsnittlig "normaltyp" av en auktoriserad, multi-brand, fullserviceanläggning med både bilförsäljning och verkstad i Sverige. SNI-koderna 45110 för handel med personbilar och 45201 service med motorfordon har använts tillsammans med avgränsningen 5-20 anställda. Ekonomisk data utgår från företagens bokslutsår 2017.

Midlands affärsområde Midman IT-tjänster har fokus på hur bil-ÅF och verkstad kommunicerar med sina kunder och hur lojalitet knyts till både ÅF/ verkstad och serviceintervaller. Ring oss gärna på 031-725 34 00 om du vill veta mer om hur det går till. Vi tror nämligen att verkstäderna behöver prata mer med sina kunder, inte mindre.