Välkommen till Midnattsloppets publik- och löparfest på Ullevi nu på lördag

Detta händer på årets publik- och löparfest nu på lördag

För tolfte gången är det dags för Midnattsloppet Göteborg. Som publik och löpare kan du njuta av festen, hettan och sambatakterna.

Över sjutusen löpare som ringlar sig fram genom centrala Göteborg iklädda vinröda tröjor är en mäktig syn. Vissa vill springa snabbt, medan andra nöjer sig med att ta sig i mål. Det som förenar är glädjen att springa tillsammans med en entusiastisk publik som lyfter löparna.

Här några highlights:

Klockan 18:30: Runners Corner öppnar inne på Ullevi dit alla är väkomna. Musik, intervjuer, uppvisning av cheerleaders från GCO samt prisutdelning för vinnarna i Maskeradtävlingen.

Klockan 21.30: De snabba löparna i Midnattsloppet skjuts iväg. Därefter sker en start var fjärde minut med upp till 1000 löpare i varje startgrupp. Var med när löparna svär löpareden till tonerna av "Känn inge sorg för mig Göteborg". Det är en härlig upplevelse.

Klockan 21.30-22.30: Gillar du saxofon ska du hänga i hörnet av Bohusgatan – Sten Sturegatan, där saxofonensemblen Mingla spelar.

Klockan 22:15 släpps den sista startgruppen iväg med de löpare som valt att springa fem kilometer.

Missa inte heller:

Ullevi: högst upp på Ullevi (som passeras i tre plan) spelas såklart husguden Håkans låtar, utanför paradentrén bjuds på elgittarsolon som för tankarna till Dire Straits och nere i garaget laddas löparna med Bruce Springsteen

Heden: Garanterad ”Stimmung” utlovas på Heden där en äkta Oktoberfest äger rum, i augusti!

Blå Porten: Utanför Ullevi huserar sambagänget aBunda, som garanterar äkta festivalkänsla med trummor, plymer och smäktande sambadans. Samban är ett adelsmärke för Midnattsloppet och uppskattas av såväl löpare som åskådare.

Johan på Gårdas gata: DJ Kevin spelar House så att husen vaknar.

Valhalla IP: Där vanligtvis Kopparbergs/Göteborg FC underhåller ger gospelkören löparna den energi de behöver för att klara den sista kilometern.

Förutom detta så finns det ytterligare upplevelser för löparna längs banan.

Några exempel: Storbildsskärm, ljudgator och ljusspel, Stadium Energy Zone som välkomnar alla och säger välkommen åter, Kexchoklad gör high five efter halva loppet, adidas lyser upp löpvägen tågdunk från MTR Express, , SEAT peppar med spansk musik! Till Midnattsloppets ban- och aktivitetskarta

• Västra Götaland

Det som gör Midnattsloppet så unikt är den sena starttiden, kringarrangemangen och framförallt stämningen och atmosfären. Varje år återkommer ca 50 000 deltagare och en fantastisk publik som bidrar till folkfesten. Midnattsloppet arrangeras i Stockholm,Göteborg, Malmö och Helsingfors där varje stad bjuder på sin egen upplevelse. Du kan välja mellan 5 eller 10 kilometer löparglädje som gör Midnattsloppet till både årets längsta och kortaste festival.

Göran Söderstam

Presskontakt Marknadsansvarig Midnattsloppet Nordic AB Marknadsföring och Partners 0705317151