Midroc hyr ut sista kontoret i Tändstickspalatset till Croisette

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2017 07:30 CET

Midroc är fastighetsägare till Tändstickspalatset i Stockholm.

Midroc har tecknat hyresavtal med Croisette rörande en kontorslokal i Tändstickspalatset i Stockholm. Uthyrningen innebär att Midroc nu har fullt uthyrt - det finns inte några vakanser i Midrocs fastighetsbestånd i Stockholm.

Tändstickspalatset är beläget på Västra Trädgårdsgatan, nära NK och Kungsträdgården i Stockholm. Det renoverades varsamt 2010-2011 och inrymmer nu moderna kontor, kontorshotell, konferens och restaurang i en kulturhistoriskt intressant miljö.

- Vi glädjer oss åt uthyrningen till Croisette, och vi är övertygade om att lokalen passar dem väldigt bra, säger Peter Syrén, vice vd i Midroc Properties. Eftersom vi inte har några vakanser kvar i Stockholm, så önskar vi oss samtidigt fler lokaler här för att kunna ta oss an det behov och de önskemål som finns på marknaden. De lokaler vi erbjuder finns i CBD, på Västra Trädgårdsgatan, Birger Jarlsgatan och Biblioteksgatan.

- Både Midroc som fastighetsägare och byggnaden Tändstickspalatset passar vår etablering i Stockholm mycket väl. Vi är glada att vi fått möjligheten att hyra ett kontor i denna vackra byggnad och ser fram emot ett långt och expansivt samarbete, vilket möjliggörs genom de fina faciliteter som finns i övrigt i byggnaden, säger Per Svensson, vd på Croisette.

• Tändstickspalatset har fastighetsbeteckningen Spektern 8.
  • Den uthyrningsbara ytan är 6 700 kvadratmeter. Största hyresgästen är Lundqvist & Lindqvist som bedriver restaurang, konferens, kontorshotell samt medlemsklubb i fastigheten.
  • Byggnaden ritades åt Ivar Kreuger på slutet av 1920-talet, som huvudkontor för Svenska Tändsticksaktiebolaget. Uppdraget att skapa Tändstickspalatset gick till arkitekt Ivar Tengbom, som bland annat utformat Stockholms Konserthus. Midroc förvärvade fastigheten 1999.
  • Lokalen som Croisette hyr i Tändstickspalatset är belägen i markplan. Inflyttning har redan skett.
  • Croisette erbjuder kvalificerad rådgivning av ett brett utbud av fastighetsrelaterade tjänster inom lokalförmedling, värdering, analys och transaktionsrådgivning.
  • Midroc Properties utvecklar, bygger och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 800 000 kvm byggrätter med en projektvolym på ca 24 miljarder kronor. Fastighetsbeståndets värde uppgår till drygt 4 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Malmö. Läs mer på mpd.midroc.se

Midroc Properties ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 600 och 2015 omsatte Midroc 5,8 miljarder kronor.