Årets eko-butik utsedd på Dagligvarugalan. Årets stolta vinnare är Coop Forum Sisjön i Göteborg.

Coop Forum Sisjön - Årets eko-butik!

Nu är det klart – Coop Forum Sisjön i Göteborg är Sveriges bästa eko-butik! Bra gick det även för ICA Kvantum Landvetter och Paradiset Söder som båda blev finalister när priset delades ut på Dagligvarugalan under torsdagskvällen. Det är tredje året som Årets eko-butik utses och sponsor är Midsona, som driver de ekologiska varumärkena Kung Markatta och Urtekram.

Priset Årets eko-butik delas ut till en butik som stimulerar konsumenter att göra ett ekologiskt val och där det ekologiska engagemanget genomsyrar hela organisationen.

– Svenska konsumenter har gjort sitt val. Ekologiskt är inte längre en trend, det har fått sitt definitiva genombrott. Med det här priset vill vi uppmärksamma Sveriges allra bästa ekobutik för att inspirera andra, säger Sara Termén, Business Team Manager Organic Midsona.

Juryns motivering:
”Butiken har ett väl utvecklat Eko-sortiment som matchas av ett starkt personligt engagemang. Green room, genomförande av Eko-mässor, speciellt program för att engagera barn. Resultatet är imponerande 17% säljandel. Personalens kompetens och känsla för vad som ligger i tiden är nyckeln till ett attraktivt ekologiskt sortiment som lockar kunder från när och fjärran. Nyheter lyfts fram på ett pedagogiskt sätt och inspirerar kunden till att våga prova nya produkter. Det ger både nöjda kunder och god lönsamhet. Butiken är en riktig inspirationskälla för den som vill utvecklas."

Följande sitter i juryn för Årets eko-butik:
Sara Termén, Business Team Manager Organic, Midsona.
Anita Falkenek, VD, Krav
Ulla Robertsson, Chefredaktör Näringsmedicinsk tidskrift.
Johan Hedberg, Matgeek.se
Håkan Sandström, konsult, Fri Köpenskap (ordförande)

För mer information kontakta gärna:
Sara Termén, sara.termen@midsona.se

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel, egenvård och hygien för dagligvaruhandeln, för apotek och för hälsofackhandeln.

Vi vill göra det lättare för alla människor att själva bidra till sundare liv i vardagen.