Elva ekologiska nyheter från Urtekram som kickstartar 2017

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 13:00 CET

Nu är det tid att frossa i nyttiga superfood, fyllda med sol och energi. Ekologiska Urtekram kickstartar året med att fylla på butikshyllorna med godsaker för mat och bak. Här finns exotiska incabär och torkad fruktströ men också uppiggande ingefärsshots i olika varianter liksom populärt lakritspulver.

"Nyttig frukt och bär och andra spännande tillbehör kan ge en ny touch till gamla recept. Det finns en stor upptäckarglädje därhemma i köken och jag hoppas vi kan bidra med några nya idéer", säger Josefin Åström, produktchef på Urtekram.

Urtekram är Skandinaviens största ekologiska producent med ett stort utbud av livsmedel och hygienartiklar som bland annat säljs i matbutiker, i specialbutiker och på nätet.

Hampafrö – det nya superfröet
Hampafrön innehåller en bra balans mellan fettsyrorna omega 3 och omega 6 och med sina fina egenskaper har hampafrö blivit det nya superfröet. Fröna innehåller hela 30 procent proteiner och kan även användas som ett alternativt proteintillskott.

De ekologiska små gulgröna avskalade fröna har en nötaktig och lätt bitter smak. De är glutenfria.

Användning: I smoothien, på yoghurten eller kvargen, på salladen eller i brödbaket.
Rek. pris: Urtekram Skalade Hampafrön, 160 g, ca 59,90 kr.

Kickstarta dagen med en ingefärsshots
Nu är de äntligen här – Urtekrams ekologiska ingefärsshots. Allt fler har upptäckt ingefärans helande egenskaper. Ofta används örten som kur för att stärka immunförsvaret och den har också en antiinflammatorisk effekt och sägs dessutom vara bra för matsmältningen. Att den är kalorisnål, fiberrik och innehåller massor av antocyaniner som stärker immunförsvaret gör ju inte saken sämre.

Ingefära har en uppfriskande men lite skarp smak. För den som föredrar en mildare shot finns den med tillsatt rödbeta eller morot som mildrar. Varje flaska innehåller 12 shots – välsmakande, friska och kraftfulla.

Användning: Som en shot som sätter fart på kroppen, eller i woken, soppan eller smoothien.
Rek. pris:
Urtekram Shot ren ingefära, 250 ml, ca 49,90 kr.
Urtekram Shot ingefära och rödbeta, 250 ml, 39,90 kr
Urtekram Shot ingefära och morot, 250 ml, 39,90 kr

Chiasmör – två favoriter i ett

Urtekrams ekologiska chiasmör är två favoriter i ett – Urtekrams älskade jordnötssmör ihop med ett av de populäraste fröerna, chiafrö. Chiasmör är läckert knaprigt, lent och krämigt. Det är näringsrikt med ett högt innehåll av omega 3-fettsyror och innehåller hela 26 gram protein per 100 gram. Urtekram Chiasmör har inget tillsatt socker och är helt vegan.

Användning: På smörgåsen, i kakor, i wokrätter, såser eller i marinader.
Rek. pris: Urtekram Chiasmör, 225 g, ca 34,90 kr.

Pumpakärnsmör ett nytt läckert spread
Rena smör och spreads har blivit allt mer populära som alternativ på smörgåsen eller i smoothien. Pumpakärnor är en av storsäljarna och förutom att de är uppskattade för den goda smaken och den knapriga konsistensen innehåller de hela 34 procent protein och 24 procent fiber. Nu blir ekologiska pumpakärnor tillsammans med en nypa salt ett krämigt smör. Den är vegan märkt.

Användning: Som spread, i smoothien, i dressingen eller som dip till sushien utrört med lite wasabi och soja.
Rek. pris: Urtekram Pumparkärnsmör, 125 g, ca 39,90 kr.

Rålakritspulver en favorit i ny förpackning

Vem trodde att rålakritspulver skulle hamna högt på kryddornas topplista? Det svarta pulvret har helt klart kommit för att stanna. Sötman i lakritsen kommer från glyccyrrizin, en komponent i lakritsroten flera gånger sötare än socker. Mest känt är pulvret som bakingrediens, men varför inte pröva det som strö över yoghurt, färsk frukt och i smoothies?
Urtekrams ekologiska rålakritspulver kommer nu även i liten burk.

Användning: I bakverk, desserter och matlagning.
Rek. pris: Urtekram Rålakritspulver, 15 g, ca 22,90 kr.

Incabär – ett superbär med historia

Kärt barn har många namn: incabär, gyllenbär, physalis, ananaskörsbär. Kanske känner du dem allra bäst som de söta friska bären med tunt hölje på ostbrickan eller tårtan. Torkade incabär är så mycket mer. Incabäret är lätt gulorangefärgat med syrlig smak och en diskret eftersmak av ananas.

Bäret har blivit känt som ”super food” tack vare sitt höga näringsinnehåll och har dyrkats sedan lång tid tillbaka av bland annat incaindianerna. Incabär innehåller bland annat vitamin A, C, fiber, fosfor och kalium. De innehåller även flavonoider och karotenoider.

Användning: Som snacks, i salladen, i egen fruktmix, som syrabalans i kötträtter
Rek. pris: Urtekram Incabär, 75 g, 39,90 kr.

Strödadlar, ströaprikoser och ströfikon

Socker är ute, frukt är inne. Dadlar, aprikoser och fikon tillhör de mer populära frukterna och används ofta som ett naturligt sätt att söta där endast fantasin sätter gränser. Alla tre varianterna innehåller mycket fiber och saknar tillsatt socker. De är också vända i rismjöl för att förhindra att de klistrar samman.

Frukterna finns redan i Urtekrams sortiment som hela torkade frukter men kommer nu i form av som små strötärningar för att underlätta vid användning.

Användning: Som snack, i bakning, på havregrynsgröten, på yoghurten, på salladen eller i sina rawballs.
Rek. pris: Urtekram Ströfikon, Ströaprikoser eller Strödadlar, 225 g, ca 34,90 kr per förpackning.

Urtekrams nya produkter säljs i dagligvaruhandeln från februari 2017.

För högupplösta produktbilder gå in på www.urtekramsverige.se och sök efter respektive produkt. För högupplösta imagebilder gå in på www.urtekramsverige.se/sidor/download

För mer information kontakta gärna:
Josefin Åström, produktchef Urtekram, 0721 92 73 36, josefin.astrom@midsona.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1100 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska varor. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker. Urtekram ägs sedan 2015 av Midsona AB.