Ny topplacering för Urtekram – rankat som Danmarks grönaste livsmedelsföretag

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 17:15 CEST

Ekologiska Urtekram får en ny topplacering i Sustainable Brand Index i Danmark. Urtekram står som vinnare i sin kategori och rankas dessutom som Danmarks näst mest hållbara företag - av drygt 200 bedömda varumärken.

Det är en fantastiskt fin placering för andra året i rad. Vi är stolta och väldigt tacksamma att konsumenterna uppskattar det vi gör, säger Jeanette Skoglösa, brand manager för Urtekram.

Sustainable Brand Index är en årlig oberoende rankning som på måndagen offentliggjordes i Danmark. Det är den största skandinaviska hållbarhetsundersökningen där 40 000 nordiska konsumenter betygsätter företags hållbarhetsarbete enligt flera kriterier, bland annat ingår FN-principer om hållbarhet och socialt ansvar.

Förstaplatsen i Danmark i år går till Coop medan Urtekram belönas både med en andraplats totalt sett och som branschvinnare i kategorin "Food and beverage".

- Vi har alltid haft ett otroligt starkt ekologiskt engagemang. Vi är glada att människor har stort förtroende för det arbetet, säger Jeanette Skoglösa.

Ökat intresse för ekologisk hudvård

Danska varumärket Urtekram startade sin ekologiska resa redan 1972. Ända sedan dess har företaget varit en pionjär inom ekologiska produkter och i dag säljs Urtekrams varor i över trettio länder. Urtekram är framför allt känt för ekologisk mat, hår- och hudvårdsprodukter och nyligen utsågs produktserien Nordic Berries till bästa nya hårvårdsprodukt på mässan Vivaness 2017.

- Vi ser att fler och fler intresserar sig för vilka ämnen de får i sig, inte bara genom maten utan även via innehållet i bodycare-produkter. Det kan vara något av en djungel som konsument att tolka en ingredienslista och därför känns det extra viktigt att alla våra bodycare-produkter är certifierade enligt Cosmos Organic. Vi vill att det ska vara enkelt att välja rätt, säger Jeanette Skoglösa.

Årets fina andraplacering i rankningen innebär att Urtekram är kvar i toppen efter att 2017 ha kammat hem förstaplatsen. Läs mer på https://www.sb-index.com/2018-official-results-denmark/

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel, egenvård och hygien för dagligvaruhandeln, för apotek och för hälsofackhandeln.

Vi vill göra det lättare för alla människor att själva bidra till sundare liv i vardagen.