Smaksätt din mat med den femte grundsmaken - Kung Markatta lanserar ekologisk, vegetabilisk Umamibuljong.

Kung Markatta lanserar nu en ekologisk, vegetabilisk Umamibuljong på tärning. Umami brukar kallas den femte grundsmaken efter sött, surt, salt och beskt och själva ordet betyder ungefär ”god smak” på japanska. Kung Markattas Umamibuljong får sina typiska umamismaker från selleri, tomat och misopasta. Buljongen passar i all typ av matlagning och ger rätterna en rund och fyllig smak.

Kung Markattas ekologiska och vegetabiliska Umamibuljong baseras på naturliga ingredienser och har ett högt innehåll av grönsaker (10,5%). De typiska umamismakerna kommer från tomat, selleri och misopasta. Kung Markattas Umamibuljong är bra på att framhäva andra smaker och ger därför alla maträtter en rund och fyllig smak. Den passar i all typ av matlagning, lika god både i vegetariska rätter som i kött- och fiskrätter.

I och med lanseringen av Umamibuljongen har Kung Markatta nu fyra varianter av buljong på tärning i sitt sortiment, samt ett grönsaksbuljongpulver. De har alla naturliga ingredienser och är härligt mustiga och smakrika och passar utmärkt som smaksättare i soppor, såser och grytor.

Kung Markattas Umamibuljong säljs i välsorterade butiker inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. 6 tärningar à 11 gram, cirka pris 13,50 kr.

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Produktchef, 019-30 73 14, maria.andersson@kungmarkatta.se

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kung_markatta

Hemsida: kungmarkatta.se