Miele först med hybriddammsugare: Miele S4 Hybrid dammsuger både med och utan sladd

Miele lanserar nu världens första hybriddammsugare – S4 Hybrid – som i ordets verkliga betydelse släpper städningen fri. Dammsugaren drivs antingen på vanligt sätt via eluttaget, eller av ett inbyggt laddningsbart batteri. Därmed är det fullt möjligt att komma åt att dammsuga överallt, utan att begränsas av sladdens räckvidd eller tillgången till eluttag.

Hybridtekniken bygger på att två olika typer av kraftkällor används. Miele är nu först med att introducera hybridteknik för hushålls­apparater med en patentsökt motorkonstruktion.

Med Mieles nya dammsugare S4 Hybrid kan man välja kraftkälla efter behov. Det går att byta från elanslutning till sladdlöst när som helst. Inga speciella åtgärder krävs mer än att dra ur kontakten. När dammsugaren är ansluten till elnätet laddas också det inbyggda litiumjon-batteriet automatiskt. Litumjon-tekniken innebär hög effekt och lång hållbarhet, eftersom batteriet kan laddas hur ofta som helst och är klart att användas direkt. En laddningsindikator visar aktuellt laddningsbehov.

Vid elanslutning har nya Miele S4 Hybrid en effekt på 1800 watt. Vid batteridrift är effekten 600 watt och den klarar då upp till 20 minuters normal dammsugning.

Batteridriften passar utmärkt både för ”mellan-varven-städning”, när man snabbt vill städa av en yta, och för städning där det helt saknas eluttag, som t ex i bilen, båten, husvagnen, trappan, förrådet etc.

Hybriddammsugaren bygger på Mieles traditionella S4-modell, med dess kompakta design och låga vikt. Tack vare hybridtekniken har man tillgång till både en fullfjädrad elansluten dammsugare och alla batteridriftens fördelar.

-----------------

Konsumentpris: Ca 7 000 kr inkl moms
Lansering: Februari 2010

Bo-Göran Danielsson
, marknadschef, tel 08-562 295 11, mobil 070-790 09 50, bg.danielsson@miele.se
Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209
E-post:
info@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209
Hemsida: www.miele.se  E-post: info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.newsdesk.se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 800 anställda i 45 länder. 2008/2009 omsatte Mielekoncernen 2,77 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan familjeföretaget grundades 1899: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

• hybridteknik
  • s4 hybrid