Miele lanserar ny takfläkt: Fler öppna ytor i det sociala köket

I april lanserar Miele DA 2900 och med den integreras fläkten i köket och lämnar plats för öppna ytor. Genom att den inbyggda fläktmotorn kan placeras upp till 1,8 meter från fläkthuset finns det en rad olika installationsmöjligheter som gör att takfläkten passar in i de flesta kökslösningar.

- Köket kallas ofta för hemmets hjärta, en plats där man umgås likaväl till vardags som vid mer festliga tillfällen. Tiderna ändras och Miele med dem, det är DA 2900 ett fint exempel på. Här hjälper man konsumenten att få mer utrymme i köket, något som är efterfrågat av konsumenterna, säger Anders Johansson, marknadschef, Miele.

När det gäller energieffektivitet sätter DA 2900 en ny standard. En högvärdig likströmsmotor förbrukar betydligt mindre ström än konventionella fläktmotorer. Fyra så kallade Highpower LED-lampor lyser upp hällen med varmt vitt ljus.

Med DA 2900 satsar Miele på utsug längs kanterna i flera zoner. Systemet innebär att den stora utsugningsytan är försedd med fyra paneler som ger ett optimalt strömningsförhållande. Matoset leds såväl längs ytterkanterna på panelerna som genom mellanrummen till metallfettfiltren innanför. Det innebär också en bättre fettavskiljningsgrad och mindre kondensbildning. De fyra panelerna kan tas ut separat och enkelt rengöras i diskmaskin. Inställningarna sköter användaren enkelt med hjälp av den medföljande fjärrkontrollen för att reglera fläkteffekten och ljuset.

DA 2900 kommer med paneler i rostfritt stål eller frostat glas och lanseras i april 2012.

Måtten för DA 2900 är 110 x 70 centimeter. Fläkten kan användas med frånluftsdrift eller tillsammans med extern fläktmotor. I kombination med en cirkulationsdriftsbox kan DA 2900 användas med cirkulationsdrift (kolfilter).

Pris: DA 2900 med rostfria paneler, 27 300 kr, DA 2900 med glas paneler, 27 500 kr.

Fläktarna kommer att finnas tillgängliga från maj 2012.

För högupplösta bilder, produktlån för test och annan praktisk information, kontakta:
Emma Lundskog, Wenderfalck
E-post: emma@wenderfalck.com

För mer information om produkten, kontakta:
Anders Johansson, Produktchef Miele
E-post: anders.johansson@miele.se

För mer information om Miele, kontakta:
Henrik Fernsund, Reklamchef Miele
E-post: henrik.fernsund@miele.se

• da 2900
  • fjärrstyd fläkt
  • det sociala köket
  • öppna ytor i köket
  • takfläkt

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i 47 länder, med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2010/2011 omsatte Mielekoncernen 2,95 miljarder euro.

Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. ”ImmerBesser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.