Miele levererar maskiner till Sveriges första miljötvättmodul för tvätt utan tvättmedel

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2018 14:25 CET

ReCap Moduler AB har i samarbete med Miele och SWATAB tagit fram Sveriges första miljötvättmodul. Tvättstugan från ReCap är utrustad med tvättmaskiner från Miele som använder SWATAB:s unika patenterade teknik med avjoniserat vatten för att tvätta utan tvättmedel i kallt vatten. Tekniken som används har utnämnts till Climate Solver 2017 av WHF.

Miele Professional har inlett ett samarbete med ReCap Moduler AB och SWATAB vilket har utmynnat i den första miljövänliga tvättmodulen från tillverkaren ReCap. Tvättstugan är utrustad för upp till 30 hushåll och invigdes den 30 november hos Telge Bostäder.

Fördelarna med den patenterade tekniken från SWATAB med avjoniserat vatten där inga tvättmedel behövs är många: Det går fortare att tvätta, kräver mindre vatten och energi eftersom vattnet inte behöver värmas upp. Dessutom reduceras utsläppet av tvättmedel i avloppsvatten helt. Tvättmaskinerna håller också längre utan användning av tvättmedel.

Utrustningen från Miele Professional i tvättmodulen består av sparsamma och effektiva produkter med extra låg förbrukning:

Miele har anpassat tvättprogrammen till SWATAB:s teknik, något som också bidrar till minskad användning av vatten.

Efter den första installerade tvättmodulen hoppas Miele Professional att tillsammans med sina samarbetspartners få möjligheten att bidra till att fler upptäcker fördelarna med de nya miljövänliga tvättmodulerna.

produktchef Joakim Danielsson
joakim.danielsson (at) miele.se

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i cirka 100 länder via egna dotterbolag och importörer, med drygt 20 000 anställda och med produktion i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro.