Världsnyhet från Miele! Ångugn med mikrofunktion

På första plats vad gäller matlagningsprodukter hamnar spisen. Spännande blir det på andra plats. Här leder mikrovågsugnen men ångugnen kommer mer och mer. Av platsskäl väljer man dock ofta antingen eller. Men nu finns det en lösning från Miele, DGM 6800 – en ångugn med mikrofunktion, alltså en mikro och ångugn i ett.

Fler än nio av tio Mielekunder önskar en andra inbyggnadsprodukt för matlagning. Ofta står de och väger mellan ångugn och mikrovågsugn. DGM är den idealiska lösningen här eftersom den förenar mikrovågs­ugnens komfort med kvaliteten på resul­tatet för vår ångugn.

För ånggenerering använder Miele samma MultiSteam-teknologi som används för de andra ångugnarna. Dessa har en effektstark, extern ånggenerator (3,3 kW) och åtta ång­­insläpp för en snabb och jämn ånggenerering. Det finns sju olika mikro­effekter upp till 1000 watt. Det finns en snabbstartsfunktion (för att till exempel värma en kopp choklad) och ett automatikprogram för popcorn.

Eftersom ångugn och mikro inte kunde vara mer olika vad gäller funktionsprincip så har Mieles utvecklare ställts inför stora utmaningar. Luckan har en speciell konstruk­tion för att mikrovågorna inte ska hamna utanför och för att den samtidigt inte ska släppa ut någon ånga. Ugnsutrymmet i Mieles ångugnar är av rostfritt stål eftersom detta material även i 100 procent ångatmosfär uppfyller Mieles testkritier för 20 års användning. Men vad gäller mikrovågsfunktionen så kan metall i ugnsutrymmet leda till att det uppstår gnistor. Miele har löst detta problem med silikonförbindelser som kopp­lar bort det rostfria ugnsutrymmet från de rostfria ugnsstegarna. Och apropå ugns­utrymme: Detta har vuxit till en volym på 40 liter, lyses upp med LED-belysning med lång livslängd och är utrustat med extra stora tillagningskärl samt en glasform.

DGM 6800 erbjuder samma program som toppmodellerna bland ångugnarna, det vill säga över 150 automatikprogram. Man kan även skapa och spara upp till 20 egna program. Att skapa egna program i DGM 6800 är både bra och praktiskt. Det är till exempel möjligt att i en och samma omgång skonsamt tina och värma upp maten jämnt. Den som vill tina upp en fryst gryta, sparar fyra steg som eget program som växelvis består av mikrofunktion och ångkokning. Även vid vanlig uppvärm­ning kan det vara bra att använda både ånga och mikrofunktion eftersom maten då inte torkar ut så lätt. Bruksanvisningen för DGM 6800 innehåller exempel på olika kombinationer av ugnsfunktioner med ånga och mikrofunktion.

Den nya ångugnen med mikrofunktion från Miele är en inbyggnadsprodukt för en 45 centimeter hög möbelnisch. Den finns i designlinjen PureLine i färgerna rostfritt Clean­­­Steel, obsidiansvart, briljantvitt och havannabrunt. Medföljande utrustning är fyra rostfria tillagningskärl, ett galler, ett uppsamlingskärl i glas och två avkalknings­tab­letter.

Pris inklusive moms och leverans: 39 000 kr.

Ångugnen med mikrofunktion lanseras i maj 2015.

Läs mer på miele.se

För mer information om Mieles nya ångugn med mikro DGM 6800,
kontakta produktchef Mikael Gefvert
E-post: mikael(punkt)gefvert(snabel-a)miele.se eller läs mer på miele.se

• ångugn med mikro
  • ångugn
  • mikro
  • dgm 6800

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i 47 länder, med drygt 17 600 anställda och med produktion i Tyskland. 2013/2014 omsatte Miele koncernen 3,22 miljarder euro.

Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition 4 att ligga främst inom kvalitet och teknik. ”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.