Bekämpa mördarsniglarna med naturens produkter

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2013 13:03 CEST

Så snart temperaturen ligger stadigt på omkring 4 plusgrader sätter det igång en febril och oönskad aktivitet i jorden, en aktivitet som snart blir ett riktigt gissel för hobbyodlare som professionella odlare – mördarsniglarna inväntar våren.
Snigel Effekt från Neudorff bekämpar sniglarna effektivt och är godkänd för ekologisk odling av den internationella organisationen EcoCert.

Knepen för att bli av med mördarsniglarna är nära nog lika många som antalet ägg under marken. Salta dem, klipp sönder dem, locka med öl, lägg ut kalk eller sätt koppartråd runt rabatterna. Men problemet med många metoder är att de döda sniglarna ofta ligger kvar i trädgården, vilket drar till sig ytterligare sniglar. Och därmed ytterligare problem.

Godkänt för ekologisk odling
Snigel Effekt från Neudorff är ett naturligt bekämpningsmedel mot sniglar, som är godkänt av EcoCert för användning i ekologisk odling.
Granulatet består av järnfosfat, en järnförening som förekommer naturligt i naturen. Järnfosfatet är blandat med en vetedeg, som fungerar som lockbete. Strö ut Snigel Effekt i rabatter där sniglarna finns. När snigeln äter granulatet känner den sig mätt och drar sig tillbaka ner i jorden och dör av uttorkning. Vid torr väderlek kan Snigel Effekt med fördel vattnas lite, eftersom sniglarna föredrar mjuk och fuktig föda. Har du inga sniglar i trädgården, så bryts järnfosfatet ner naturligt efter ett par månader och omvandlas till näring.
Snigel Effekt är skonsamt för trädgårdens nyttodjur och för husdjur.
Organisationen EcoCert. har sedan 20 år arbetat med att kontrollera och certifiera produkter som främjar hållbar utveckling och ekologisk odling i över 80 länder och nu läggs alltså Snigel Effekt till listan med godkända produkter.

Vaknar med våren
När på vårsäsongen det är dags att ta tag med hårdhandskarna mot mördarsniglarna, varierar självklart med var du bor. Sniglarna vaknar ur vintervilan när temperaturen ligger stadigt kring 4 plusgrader, så under gynnsamma förhållanden kan det redan i mars vara full aktivitet på sniglarna i södra Sverige. De övervintrade äggen kläcks då och sniglarna blir könsmogna efter 4-5 veckor – och lägger förstås i sin tur nya ägg. Övervintrade vuxna individer börjar lägga ägg redan efter ett par veckor. En enda snigel lägger upp till 400 ägg under en säsong, så det finns all anledning att hålla koll på termometern.

Använd växtskyddsmedel med försiktighet. Läs alltid etiketten och produktinformationen före användning.

Läs mer om Ecocert på www.ecocert.com

Neudorff är världsledande på marknaden när det gäller naturliga produkter för en levande trädgård. Företaget fokuserar på hobbyodlarens behov i första hand. Med ekologi och hållbarhetstanken ständigt närvarande, producerar det anrika familjeföretaget allt från naturligt gödsel till bekämpningsmedel mot myror.

Miljöcenter i Malmö AB bedriver tillverkning och handel med produkter för hus, hem och trädgård. Vi använder vår samlade kunskap för att tillhandahålla produkter med överlägsen kvalitet, säkerhet och omtanke om miljön till krävande kunder i utvalda segment. Vi arbetar med energi, passion och respekt för individen.</p>