Nostalgi i modern design med återuppväckt regnmätare

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 13:27 CET

Intresset för att veta hur mycket regn som fallit är stort i Sverige, i alla fall sett till hur många regnmätare det finns i våra svenska villatrådgårdar. Nu finns den klassiska regnmätaren från Berglund i produktion igen – klassisk, stilren och pålitlig, men i nya utföranden.

Flera generationer har växt upp med regnmätaren i koppar. I början av 2000-talet lades produktionen ner, när efterfrågan minskade och kopparn blev allt för dyr.  Men för ett par år sedan började förfrågningarna åter strömma in från såväl återförsäljare som kunder.
– Berglunds regnmätare är en riktig klassiker, det var både roligt och överraskande att se en ny efterfrågan, säger Christer Fransson, produktchef för Berglund vid Miljöcenter. Sedan hösten 2009 finns regnmätaren i produktion igen.
Idag tillverkas Berglunds regnmätare inte längre i koppar. Den finns istället lackad i svart eller vitt, eller i rostfritt för den som ändå vill ha den i metall, men med modern touch.
– Jag tror att enkelhet och viss nostalgi får kunderna att fråga efter Berglunds regnmätare, säger Christer Fransson. I motsats till all teknologi är den bestående i sin funktion, med bara flottör och kork.

Regnmätaren från Berglund finns i din butik, läs mer på www.miljocenter.se för att få mer information samt hitta närmaste återförsäljare.
Rekommenderat cirkapris i butik: Lackerad 295 kronor, rostfri 495 kronor

Berglund Sweden ägs sedan 2002 av Miljöcenter. Företaget grundades 1897 och var då ett plåtslageri med säte i Gällstad i Västergötland. Berglund Sweden är bland annat Nordens ledande tillverkare av postlådor och för nu traditionen med hantverk och design in i framtiden med högkvalitativa produkter för utemiljö.