Som en grön tråd genom trädgården med KRAV-märkt gödsel

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 08:00 CET

Intresset för ekologisk odling ökar stadigt på hobbynivå. Du som vill ge gräsmatta och växter bra förutsättningar för den stundande säsongen, kan använda Neudorffs KRAV-märkta gödselprodukter. Långtidsverkande och snälla mot såväl miljö som barn och husdjur.

Granulatet Gräs Effekt samt en mängd flytande specialgödsel, uppfyller KRAV-organisationens hårda krav. Det innebär att alla råvaror i gödselprodukterna är hämtade från naturen, som exempelvis benmjölet i Gräs Effekt och växtextraktet i flytande gödsel för till exempel rosor och tomater.
– Gräs Effekt är till skillnad från kemiska gödselmedel, skonsamt för djur och barn. Inte heller riskerar du bränna gräset vid överdosering och husdjuren kan med gott samvete släppas ut på den nygödslade grönytan, säger Kerstin Finnman, produktchef för Neudorff vid Miljöcenter i Malmö.

Stärker på sikt
– Organiska gödselmedel har också en långtidseffekt du inte uppnår med kemiska preparat, fortsätter Kerstin Finnman. Istället för en snabbväxande, gles gräsmatta får du ett starkt och motståndskraftigt gräs som lever länge.
Neudorffs flytande gödsel finns i åtta specialvarianter, framtagna för bland annat tomater, kryddväxter och rosor utifrån varje växts specifika behov.
– Till det vi ska äta vill många ha en så naturlig gödselprodukt som möjligt och det kan Neudorff erbjuda med sina KRAV-märkta, flytande gödsel, säger Kerstin Finnman. Våra organiska gödselmedel innehåller bara växtextrakt, som till exempel restprodukter från sockerframställning.

Hitta din närmaste återförsäljare av Neudorff-produkter på hemsidan, www.miljocenter.com.

Neudorff är världsledande på marknaden när det gäller naturliga produkter för en levande trädgård. Företaget fokuserar på hobbyodlarens behov i första hand. Med ekologi och hållbarhetstanken ständigt närvarande, producerar det anrika familjeföretaget allt från naturligt gödsel till bekämpningsmedel mot myror.