​Traditionell ättika - rätta kraften mot ogräset!

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2019 13:00 CEST

Traditionen att använda nedbrytbar ättika för att bekämpa ogräs står sig stark. Så snart de första ogräsplantorna sticker upp i takt med att kvicksilvret i termometern stiger är det dags att påbörja bekämpningen. Med väl beprövade ättiksprodukter från GreenLine blir kampen mot ogräset enklare.

Kraft Ättika från GreenLine med ättiksyra bryts ner till koldioxid och vatten på bara några dagar och är enkel att använda. Kraft Ättika är kraftfull, väl beprövad och testad för att ta bort ogräs på grus- och stengångar och hårdgjorda ytor. Experimentella studier* visar att Greenline Kraft Ättika har god och direkt effekt på ogräset i din trädgård.

Eftersom ättikan verkar genom enbart direktkontakt och inte genom upptag via rötterna, är det viktigt att applicera ättikan på hela plantan. Vid soligt och torrt väder tar bladverket upp ättikan snabbt och inom några timmar syns effekten. Efter ett par dygn är ogräset dött och ättiksyran har brutits ner till koldioxid och vatten.

Använd Kraft Ättika 5 liter och vattna ut med vattenkanna med stril enligt doseringstabellen. För mindre ytor och enstaka plantor finns en 3-litersflaska med löstagbart sprutmunstycke med slang som underlättar appliceringen.

Kraftfulla DubbelKraft Ättika innehåller, förutom den effektiva ättiksyran, också ett ytspänningssänkande medel som ytterligare påskyndar växtens upptagning av ättikan. Experimentella studier med referenspreparat visar även att DubbelKraft Ättika har god långtidseffekt. Spruta DubbelKraft Ättika 3 liter direkt på ogräsets bladverk med det nya, löstagbara sprutmunstycket med slang. För större, sammanhängande ytor med ogräs, vattna ut enligt doseringstabellen på den större 5-liters förpackningen.

*De experimentella studierna gjordes i fruktträdgård och på asfalterade ytor, på ogrässorter som bland annat kvickrot, åkerfräken, röd klöver och årliga gräsarter. Studien genomfördes på två platser i Sverige och effektiviteten utvärderades tre gånger med fyra olika koncentrationer (fjärdedel, halv, rekommenderad samt dubbel koncentration). Som referens användes en produkt av annat märke samt en obehandlad kontrollyta.

GreenLine erbjuder kvalitetsprodukter för dig som vill ha en naturlig trädgård i balans, med minimal påverkan på miljön. Det gör vi genom att använda produkter hämtade från naturen själv för att berika din trädgård. Så sätt din trädgård och miljön i första rummet med GreenLine – en grönare väg till en frisk och vacker trädgård.

Miljöcenter i Malmö AB Vi utvecklar och marknadsför miljösmarta produkter, i ledande varumärken, för ” hem och trädgård” i Europa. Vi tar fram lönsammare egenutvecklade konsumentprodukter och lösningar, för hela värdekedjan, med fokus på våra starka varumärken; BerglundSilverlineGreenLineNeudorff och FamilyMatters.

Miljöcenter jobbar i Europa med Norden som hemmamarknad. Vi har två affärsområden – Butik och Proffs - och är etablerade sedan 1991 i Malmö, Sverige.