Två produkter mot halka från GreenLine

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 08:23 CEST

Skapa friktion för att undvika halka, eller smälta bort isen? Tycke och smak avgör vilken metod du väljer, också vilken temperatur som råder. Från GreenLine kommer två produkter mot halka EkoGrus och TöUtanSalt. Båda tar krafttag mot problemet, med hänsyn till naturen.

Mot Halka EkoGrus består av torkad, bränd och siktad lera, som enkelt strös ut på det hala underlaget för att skapa friktion. Till skillnad från vanligt grus är EkoGrus lätt, samtidigt som det fäster bra i isen.
– Istället för att släpa hem 45 kilo vanlig, tung grus, behöver du bara bära 4 kilo EkoGrus, säger Björn Lindberg, produktchef för GreenLine vid Miljöcenter i Malmö. Dessa 10 liter räcker upp till 150 kvadratmeter.
Med EkoGrus slipper du dessutom de tråkiga grusrester som dyker upp och måste städas bort när våren kommer. Den brända leran får istället en ny funktion i trädgården:
EkoGrus går att likställa med mycket små lecakulor och kan bara sopas ut i gräset eller rabatten och där fungera som jordförbättring helt enkelt, förklarar Björn Lindberg.

Skonsamt mot tassar och skor
Den som hellre vill töa bort halkproblemet, kan med fördel använda TöUtanSalt från GreenLine. Liksom vanligt salt, smälter den isen för att komma ner till den naturliga friktionen i underlaget.
– Skillnaden mot vanligt salt är att vår produkt inte är saltbaserad, säger Björn Lindberg. Därmed slipper man de negativa sidoeffekter som saltet har, till exempel skador på växtligheten och som en ingång till korrosion med rostangrepp på till exempel trappräcken som följd.  Dessutom är TöUtanSalt skonsamt mot skor och känsliga djurtassar.
TöUtanSalt fungerar ner till temperaturer på -10 grader. Ta bort lös snö och strö sedan ut TöUtanSalt i ett tunt lager, låt verka mellan 30 och 60 minuter. Är luftfuktighet och temperatur låg, kan produkten med fördel vattnas ut på underlaget.

GreenLine erbjuder kvalitetsprodukter för dig som vill ha en naturlig trädgård i balans, med minimal påverkan på miljön. Det gör vi genom att använda produkter hämtade från naturen själv för att berika din trädgård. Med biologiskt nedbrytbara gödningar sätter du trädgården i första rummet, samtidigt som det löper en grön tråd genom ditt val – av omtanke om miljön. Med komposter från GreenLine tar du tillvara trädgårdens restprodukter och återför naturlig näring till blommor, gräs och köksväxter. Skadedjur bekämpar vi med hänsyn till miljön, precis som halkan bekämpas med naturliga produkter som inte skadar varken dig, djuren eller miljön. Så sätt din trädgård och miljön i första rummet med GreenLine – en grönare väg till en frisk och vacker trädgård.