Inget beslut om vårdval BUP idag - MP välkomnar att facket tar strid

Beslutet om att införa ett vårdval inom barn- och ungdomspsykiatrin skjuts upp efter att facket begärt central förhandling. Ärendet drogs tillbaka från dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Kritiken mot förslaget har varit stenhård, men tyvärr låter Alliansen ideologi gå före vad som är bäst för Skånes barn och ungdomar. Det är bra att personalen och facket nu valt att ta strid. Förhoppningsvis gör det att Allianspartierna förstår att motståndet är massivt och drar tillbaka förslaget, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Bland de som varit kritiska till att införa ett vårdval inom barn- och ungdomspsykiatrin finns både brukarorganisationer, personal och experter på barn- och ungdomspsykiatri. Chefsläkarna för samtliga Region Skånes psykiatriska kliniker har varnat för katastrofala följer av ett vårdval, särskilt för de svårast sjuka barnen och ungdomarna.

Den utredning som Region Skåne har genomfört är tydlig med att ett vårdval inte är rätt väg framåt. Det strategiska rådet för psykisk hälsa i Region Skåne avråder från ett vårdval och både chefläkare och medicinsk rådgivare i Psykiatri Skåne anser att nackdelarna överväger fördelarna.

– Alliansen försöker locka med att köerna kommer minska, men så enkelt är det inte. Om ett vårdval nu är en sådan bra lösning, varför säger både personal och patienter nej till förslaget? Det är för att en privatisering av vården riskerar att slå hårt mot de barn och ungdomar som behöver mest hjälp eller som inte bor i storstäderna. Alliansen sviker de mest utsatta barnen, säger Mätta Ivarsson.