”Spiken i kistan för trefiligt på E6”

Det är inte aktuellt att bygga ut E6 till trefilig motorväg. Det slår Trafikverket fast i sin oberoende och omfattande studie som presenterades idag. ”Detta är sista spiken i kistan för en trefilig E6. Trafikverkets resultat var väntat och bekräftar Miljöpartiets bild”, säger regionråd Mätta Ivarsson (MP).

– Miljöpartiets linje har hela tiden varit att E6 inte ska byggas ut till trefilig motorväg genom Skåne. Pengarna bör istället satsas på järnväg. Nu bekräftar Trafikverkets gedigna åtgärdsvalsstudie att en utbyggnad varken är samhällsekonomiskt lönsam eller klimatsmart, säger Mätta Ivarsson, regionråd (MP).

Trafikverkets slutsatser innebär att ingen ny asfalt ska anläggas. Däremot förlängs några av- och påfarter enligt förslaget. Det kan även bli aktuellt att sänka hastigheten på vissa sträckor under rusningstid samt att smalna av filerna och göra tre filer i stället för två på vissa sträckor av existerande väg.

– Trafikverkets rapport är kanske tråkig läsning för Moderater och Sverigedemokrater, som gjort gemensam sak i detta. Nu är det rimligt att de skånska politiker, som vill fatta beslut baserade på faktisk kunskap, ansluter till den rödgröna linjen. Att snabbt ropa efter mer asfalt och fler filer är en populistisk, dyr och förenklad lösning på ett mer komplext problem, säger regionråd Mätta Ivarsson (MP).

Trafikverkets besked innebär att resurserna som ett motorvägsbygge hade kostat istället kan användas till andra satsningar såsom järnväg.

– Trafikverkets besked innebär att resurserna nu kan riktas till att rusta järnvägen istället för att rulla ut nya filer. Det är ett positivt besked för alla skåningar som varje dag är beroende av tåg för att ta sig till jobbet eller skolan. Från Miljöpartiets sida är vi glada, men inte förvånade.

Läs rapporten i sin helhet här.
Pressbilder på Mätta Ivarsson här.

Mätta Ivarsson, regionråd (MP) tel: 0725-525108