Stora underskott för skånsk sjukvård

Stora underskott för skånsk sjukvård

Idag har Region Skåne presenterat sitt preliminära resultat för 2019. Miljöpartiet oroar sig för att den styrande Alliansen har lagt effektiviseringskrav som den skånska sjukvården inte klarar av. Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne, reagerar också på att Alliansen lägger ner busslinjer och drar in turer när Skånetrafiken går över 100 miljoner kronor plus.

– Det är direkt provocerande att Alliansen lägger ner busslinjer och drar in turer samtidigt som Skånetrafiken visar ett resultat på 110 miljoner kronor. Den skånska kollektivtrafiken har alla möjligheter i världen att utvecklas. Ändå väljer Alliansstyret att försvåra för människor som vill åka kollektivt, trots att det uppenbarligen finns pengar i Skånetrafikens kassa, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Region Skånes preliminära resultat för 2019 blev 1056 miljoner kronor. En stor anledning till det positiva resultatet är den skattehöjning på 49 öre som Alliansen genomförde förra året. Intäktsökningen från skatt, utjämning och statsbidrag utgör omkring 1 400 miljoner kronor.

Samtidigt går hela hälso- och sjukvården minus med 877 miljoner kronor jämfört med budget. Samtliga Region Skånes sjukhus visar negativa resultat och sammanlagt går sjukhusen 486 miljoner kronor back.

– Sjukvården är det stora orosmolnet. Alliansen har lagt helt orimliga sparkrav som verksamheterna inte klarar av. Underskottet på 877 miljoner kronor talar sitt tydliga språk. Trots det genomför Alliansen ytterligare besparingar i år. Det är helt verklighetsfrånvänt när vi nu ser att sjukvården inte klarar de sparkrav som redan ligger. Istället krävs mer resurser, säger Mätta Ivarsson.

Hon fortsätter:

– Det är självklart viktigt att Region Skåne visar ett positivt resultat. Men bakom siffrorna döljer sig en verklighet där personalen på många håll går på knäna och patienterna får vänta alldeles för länge på vård. Det talar Alliansen tyst om, men de sparkrav och effektiviseringar som de genomför slår otroligt hårt mot den skånska vården. Det är dags att lyssna på larmen om för långa köer, överbeläggningar och brist på personal och tillföra de resurser som krävs, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela bokslutsrapporten här.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns