De flesta svenskar drömmer om sol och bad på semestern men många längtar efter jobb

När svenskarna drömmer om semestern 2013 är det att umgås med vänner samt sol och bad som står högst på önskelistan. Över hälften av svenskarna önskar sig helst solsken, salta bad och kvalitetstid med vännerna. Bland de yngsta, 16–29 år, är det många som drömmer om ett jobb. Det visar Miljonlotteriets drömundersökning genomförd av ScandInfo.

Svenskarnas sommarsemester närmar sig med stormsteg och planeringen började för många redan vid jul.

– Vi på Miljonlotteriet jobbar för att förverkliga små och stora drömmar, att känna till svenskarnas semesterdrömmar är viktigt för att vi ska kunna uppfylla vår vision, säger Ludwig Alholt, VD på Miljonlotteriet.

När Scandinfo på uppdrag av Miljonlotteriet undersökte svenskarnas drömmar för sommarsemestern 2013 var svaret självklart – vi vill ha en semester med sol och bad tillsammans med goda vänner. För den yngsta generationen, 16–29 år, är att få ett jobb en viktig semesterdröm. Mer än var fjärde ungdom drömmer om ett jobb på semestern.

Svenskarna drömmer också om utlandssemester och att vinna på lotteri. Även att semestra i Sverige kommer högt upp på önskelistan. Semesterbostaden drömmer vi om att ha i Sverige eller Spanien.

– 23 procent av svenskarna drömmer om en semesterbostad i Sverige eller Spanien. På andra plats kommer Italien och på tredje plats Grekland, säger Ludwig Alholt.

Topplista: Det här drömmer svenskarna om i sommar
1. Umgås med vänner 53%
Sol & bad 53%
2. Åka på utlandssemester 38%
3. Vinna på lotteri 37%
4. Semestra i Sverige 35%
5. Sova ut 26%
6. Bygga ut/renovera 23%
7. Påta i trädgården 20%
8. Få ett jobb 10%
9. Byta bostad 8%
10. Byta jobb 7%
Fråga med flervalsalternativ

I svarsalternativet ”få ett jobb” ser vi stor skillnad inom olika ålderskategorier:
16–29 år: 28%
30–44 år: 7%
45–59: 6%
60–70 år: 0%

Topplista: Det här drömmer svenskarna om i sommar bland 1629 åringar
1. Umgås med vänner 70%
2. Sol & bad 61%
3. Sova ut 37%
4. Åka på utlandssemester 46%
5. Vinna på lotteri 33%
6. Semestra i Sverige 29%
7. Få ett jobb 28%
8. Byta bostad 16%
9. Påta i trädgården 11%
10. Bygga ut/renovera 10%
11. Byta jobb 6%
Fråga med flervalsalternativ

Topplista: Här drömmer svenskarna om att ha sin sommarbostad?
1. Sverige 23
Spanien 23%
2. Italien 13%
3. Grekland 10%
4. Frankrike 7%
Thailand 7%
5. USA 5%

Topplista: Svenskarnas val av drömresmål 2013
1. Nya Zeeland 16%
2. USA 14%
Australien 14%
3. Västindien 13%
4. Seychellerna 6%
Japan 6%
5. Island 4%

Miljonlotteriets drömundersökning omfattade 1 000 personer i åldrarna 16–70 år i Sverige. Undersökningen genomfördes av Scandinfo under mars–april 2013.

Ludwig Alholt, VD Miljonlotteriet
Mobil: 0705-95 66 10, e-post: ludwig.alholt@miljonlotteriet.se
Ida Nilsson, presskontakt, V&B Change
Mobil: 0709-134037, e-post: ida.nilsson@valentin.se