​Miljöpartist tar över klubban i Sysav

Avfallsbolaget Sysav har fått sin första miljöpartistiska ordförande någonsin. Det är första gången Miljöpartiet i Malmö har en så tung post i ett kommunalt bolag. Johan Larsson tar över ordförandeklubban efter Vellingemoderaten, styrelseveteranen och politiska kändisen Göran Holm.

– De är lite avvaktande, de andra i styrelsen, säger Johan, och det förstår jag. Jag är ju relativt okänd för dem, de vill se vad jag är för en.

Så vad är Johan Larsson för en?

– Mitt politiska intresse kommer från biologi- och kemihållet, berättar han. I högstadieåldern någongång väcktes insikten att vi människor bara är en liten del av ekosystemet och att vi har ett ansvar inför kommande generationer. Sedan dess har jag vetat att jag vill arbeta med miljöfrågor.

1994 fick Johan Larsson sitt första jobb som miljöingenjör, på VA-verket i Malmö, men började så småningom tycka att företagsarenan var för liten för miljöfrågorna. 2002 gick han med i Miljöpartiet. Uppdragen har spretat, Johan har bland annat suttit med i dåvarande IT-styrgruppen, integrations- och arbetsmarknadsberedningen, varit ordförande i servicenämnden och vice ordförande i Husie stadsdelsfullmäktige.

Som ordförande i Sysav ska Johan Larsson leda styrelsens arbete och vara en förbindelselänk till vd:n. Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och ägs tillsammans av fjorton skånska kommuner. Malmö är huvudägare med 46 procent av rösterna, Lund har 11 procent och resten är fördelat på de övriga kommunerna med 3–7 procent vardera. De mindre kommunerna är representerade i styrelsen enligt ett rullande schema.

– Som ordförande är det min uppgift att ta hand om alla de fjorton delägarkommunerna, ett samordningsuppdrag kan man säga, och se till att alla är med på skutan, att alla är lyckliga.

Går det?

– Ja, jo, men inte samtidigt kanske.

Av de andra ledamöterna i styrelsen kommer i de allra flesta från Socialdemokraterna eller Moderaterna. Men de båda största ägarkommunerna, Lund och Malmö, har nominerat miljöpartister. Hur mycket det kommer att märkas i styrelsearbetet är emellertid inte helt klart. Johan Larsson är mån att framhålla att han bara står för en elftedel i styrelsen, att det handlar om att skapa förtroende för frågorna och för varandra och att samarbeta.

– Bolagsstyrelsen är ju en annorlunda slags styrelse, inte som i en nämnd där man har en majoritet. Det är inte så mycket partipolitik över huvud taget. Men det är klart, man kan ha olika uppfattning om vad som är bolagets bästa beroende på politisk uppfattning.

Han är lite självkritisk efter första styrelsemötet, när dotterbolagens styrelser valdes. Med bara män på de tyngsta positionerna.

– Könsrepresentationen blev inte den bästa här. Den dåliga könsfördelningen i Sysavs styrelse fortplantar sig till dotterbolagen. Jag och vice ordföranden är män, liksom Sysavs vd, och vi behöver ha ett direkt genomslag i styrelserna. Vi får arbeta vidare med könsrepresentationen framöver.

Bolagsstyrelsearbetet må vara nytt för Johan Larsson, men intresset för återvinning och återanvändning är det inte. Bland det han är mest stolt över från sin tid i servicenämnden är Malvin och återbyggdepån. Malvin är en logistikcentral för kontorsutrustning som gratis förmedlar möbler, böcker och annan utrustning mellan Malmö stads förvaltningar och stadsområden. Återbyggdepån är ett samarbetsprojekt mellan Malmö serviceförvaltningen och Sysav, där privatpersoner kan köpa överblivet byggmaterial som annars skulle ha kasserats.

Hur mycket återvinner och sopsorterar du själv?

– Mycket, mycket. Förutom alla förpackningssorterna samlar vi in metallskrot, elektronik, lysrör och batterier.

Vi, det är radhusföreningen på Videdal det. Sysavs nye styrelseordförande är nämligen också ordförande i bostadsrättsföreningen, och som sådan sophanteringsboss även på hemmaplan.

• sysav
  • miljöpartiet