Ge unga möjlighet att lägga politiska förslag

Idag samlas ungdomar från hela Stockholm i Stadshuset för att debattera fem motioner som de gemensamt har skrivit under hösten. För att stärka ungdomars inflytande och engagemang kommer Miljöpartiet under dagen att lämna in en motion som bland annat innehåller ett förslag om att ge unga förslagsrätt till Stockholms stads kommunfullmäktige och nämnder.

- Idag har ungdomar begränsade möjligheter att göra sin röst hörd. Med vår motion om förslagsrätt för ungdomar till kommunfullmäktige finns det en faktisk möjlighet för att förslag som ungdomarna i Ungdomsparlamentet framför kan förverkligas, säger Åsa Jernberg (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.

- Vi ser att det finns en stor vilja bland ungdomar att få vara med och påverka. Det är en stor förlust att Stockholms stad idag inte tar tillvara ungas engagemang och unika kunskaper, säger Åsa Jernberg (MP).

Miljöpartiets motion om ökat inflytande för unga finns bifogad nedan under relaterat material.

Mer information om Ungdomsparlamentet

Under hösten har cirka 900 elever från 12 gymnasieskolor i Stockholm bidragit till de fem motioner som debatteras idag den 29/11 mellan kl. 09-16 i Stockholms stadshus. Motionerna lämnas till Stockholms stads politiker med en förhoppning från Ungdomsparlamentets ledamöter om att förslagen omsätts i reell politik.

• ungas inflytande
  • förslagsrätt