Mp:s medlemmar stödjer förslag om Slussen

En majoritet av medlemmarna i Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad ställer sig bakom Kommunstyrelsens förslag till beslut om Slussen. 73 procent av de deltagande medlemmarna röstade för att rekommendera fullmäktigegruppen att rösta ja till Slussen på nästa kommunfullmäktige den 28 september. 27 procent röstade nej.

— Miljöpartiet har alltid värnat ett starkt medlemsinflytande och sedan 2013 använder sig Miljöpartiet i Stockholm av ett digitalt valsystem för olika omröstningar. I stora frågor som till exempel Slussenfrågan är det viktigt att medlemmarna får chans att påverka fullmäktigegruppen, säger Maria Antonsson (MP), ordförande för Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad.

— Nu har vi ett tydligt besked från medlemmarna om att gå vidare. Slussen är en viktig knutpunkt i Stockholm och en plats som berör. Vi har gjort en rad viktiga omprioriteringar från biltrafik till kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med alliansens förslag, säger Daniel Helldén (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Stockholm och trafikborgarråd i Stockholms stad.

Förändringarna i förslaget som den rödgrönrosa majoriteten är överens om och som Miljöpartiet kommer att rösta bifall till den 28 september innebär en tydlig omprioritering från biltrafik till kollektivtrafik, gång och cykel:

• Biltrafiken ska minskas med 30 procent
  • Cyklarna får en rakare och bredare väg över Slussen
  • Stadsbussarnas framkomlighet kommer att blir bättre genom att de får högre prioritet vid korsningen Munkbron/Skeppsbron
  • Bebyggelsen på Södermalmstorg ska förbättras och utformas på ett sådant sätt att det offentliga rummet görs mer tillgängligt och blir en plats för möten

Omröstningen har genomförts genom nätröstningsverktyget EasyVote mellan onsdagen den 16 september kl. 21:00 och måndagen den 21 september kl. 12:00. 215 (73 procent) av de deltagande medlemmarna röstade för att rekommendera fullmäktigegruppen att rösta ja till Slussen på nästa kommunfullmäktige den 28 september. 78 personer (27 procent) röstade nej. 293 medlemmar deltog i omröstningen om Slussen. Vanligtvis brukar mellan 100 och 150 personer delta i omröstningar via EasyVote. Miljöpartiet i Stockholm har 2360 medlemmar.

• maria antonsson
  • trafikborgarråd
  • slussen

För vidare information:

Cecilia Engström, pressekreterare, 0761-22 96 22
cecilia.engstroem@stockholm.se

Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad

www.twitter.com/MP_Sthlms_Stad
www.instagram.com/mp_sthlms_stad